2021
Releasing Superpowers
Måske er det længe siden, men tanken om at have superkræfter, må have strejfet dig. Måske blive bidt af et insekt og pludselig kunne noget helt vildt. Eller at kunne svæve eller flytte ting ved tankens kraft. Måske har du faktisk siddet og stirret intenst på en LEGO® klods og prøvet at flytte den med telekinese? Hvis det var lykkedes, havde vi nok hørt om det. Og du var bestemt ikke den eneste der forsøgte.
Opgaven
Pointen er, at vi er født med fantasi og nysgerrighed og lyst til at udforske alt. Det er den superkraft, LEGO Foundation taler om – og som alle verdens børn er født med: Evnen til at lege.
Leg stimulerer nysgerrighed og kreativitet, og det giver lyst til livslang læring. Børn leger sig til nye færdigheder, der skaber trivsel her og nu, og samtidig klæder dem på til at møde fremtiden, uanset hvordan den ser ud.
Børn ved det godt. LEGO Foundation opgave er, som de skriver - at overbevise de voksne. At fremme læring gennem leg og dermed bidrage til FNs verdensmål #4: Sikre alle har lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring. Helt konkret er ambitionen at nå ud til mindst 75 millioner børn inden 2032. Et skridt på vejen på den rejse, er en ny digital platform, og her kommer Dwarf så ind i billedet.
Det virker måske som ”et rimeligt nemt salg”, at børn lærer gennem leg - og at alle voksne derfor burde omfavne og stimulere børns leg. Men det er det ikke. Man skal ikke særligt langt væk fra Billund, før opfattelsen af børn, leg og læring skifter. Og, hvis vi nu skal være helt ærlige, så er ”det med at lege”, endda noget mange voksne har svært ved – også her i butikken. Det var ikke alle forældre, der hoppede frie og begejstrede rundt på Trivselsdagen i 2.B, hvis du husker efter. Derfor er det en udfordring at sælge leg som væsentligt for børn og godt/rart for voksne – ikke mindst i lande, der måske har større udfordringer i hverdagen end os selv.
Løsningen
Den første løsning vi er gået live med i vores samarbejde er learningthroughplay.com. Det er ”moderskibet” for LEGO Foundation, en content-hub, hvor man kan finde alt fra et stort katalog med konkrete legeforslag over afrapportering fra fondens forskellige projekter og partnerprogrammer til nye forskningsresultater indenfor børns leg og læring.
Målgruppen er forældre, lærere (og børn); samt alle andre aktører og beslutningstagere, der har indflydelse på holdningerne til - og rammerne for - børns leg og læring.
LEGO Foundation er ”in it for the long run” og fremmer formålet med egne projekter og gennem partnerskaber i mere end 20 lande verden over. Learningthroughplay.com skal derfor også være med til at skabe nye relationer og partnerskaber, så målet om konstruktivt impact på 75 millioner børns liv kan realiseres.
Brugeroplevelsen er legende, og navigationen er enkel. Designet er baseret på et CVI, der er skabt af Stupid Studio. Det er foldet ud digitalt med nogle legende ikke forstyrrende visuelle virkemidler. Målgruppen er ikke børn, men deres forældre og lærere – og beslutningstagere indenfor området. Alt indhold er struktureret og bundet sammen, så det understøtter en eksplorativ adfærd på sitet, så man f.eks. kan gå fra en leg, der understøtter kreativ tænkning og problemløsning til relevante projekter og forskning om samme område. Ingen dead-ends.
Platformen består af et headless CMS i Umbraco og en API koblet frontend bygget i VueJS og Nuxt. Løsningen er modulært opbygget af fleksible byggeklodser og en farvepalette med tilhørende komplementærfarver. I det setup kan platformen bygges ud – og samtidig bruges til at publicere sekundære og projektspecifikke sites uden behov for udviklingsbistand. På den måde kan man komme i luften med et meget kort aftræk og lynhurtigt understøtte nye initiativer digitalt.
Det er ikke bare ”mobile first” – det er ”old mobile first”, da løsningen også skal fungere på gamle smartphones med lav internethastighed. Nu bliver det lige lidt nørdet: Vi harbrugt intersection observertil at styre hvornår content hentes og afspilles, så det kun er det content, der aktuelt er synligt i brugerensviewport,der bruges krudt på. Tilsvarene bruger vilazy loadog vimeos mulighed for at styre videokvalitet/opløsning så al datakraft og internethastighed bliver brugt på præcis dét der er synligt for brugeren lige nu – eller dét der kommer til syne om få sekunder, når brugeren scroller.
Tilsvarende bruger vi lottie til de små svg-animationer på sitet. De er skabt i after effects indenfor nogle ”visuelle dogme-regler”, så alt output bliver skalerbar vektorgrafik, der fylder minimalt og kan skalere til alle skærmstørrelser uden at tabe kvalitet. Sammen med farvesystemet, der tilsvarende er bygget op så der er god læsbarhed på alle årgange af skærme og smartphones, får den enkelte bruger en så god en digital oplevelse, som de tekniske rammer tillader.
Resultat
Løsningen har været live i kort tid, så vi har endnu ikke et statistisk grundlag til at sige noget fornuftigt om performance. Men det er sådan set heller ikke det vigtigste ift. måling og resultat. Et vigtigt mål med den nye løsning er nemlig at få en meget mere detaljeret indsigt i, hvordan brugerne anvender den viden, fonden stiller til rådighed via platformen. Det gør vi gennem et avanceret tracking setup, så den viden kan bruges aktivt til at realisere det overordnede mål om at nå 75 mio. børn inden år 2032.
PS: Selvom det ikke lykkedes dig at flytte noget med tankens kraft, så lever idéen. ”Mind-machine interfacing devices” hedder teknologien, hvor sensorer opfanger P-300 hjernebølger og bruger dem til at styre f.eks. robotarme og rullestole. Det lykkedes! - tak for hjælpen.
"It’s been a great experience working with DWARF. From start to finish we’ve appreciated your immense customer orientation, project management, and the expertise all team members consistently brought to the table."
Euan Wilmshurst
Head of Advocacy & Communication hos LEGO Foundation
/
Euan Wilmshurst
Head of Advocacy & Communication hos LEGO FoundationKatharina Thomas
Advocacy & Communication Specialist hos LEGO FoundationPeople
Team
Gabriele Westh Mannucci
Frontend Developer
Mie Nanna Lybye
Project Manager
Tanja Vijayakumar
Marketing Automation Specialist
Nicklas Andersen
Digital Designer
Relateret cases
DR Ramasjang
Hvad kan man lære af en 4-årig?