Menu
close
Case
Brand identitet & oplevelser
Billed tekst kommer snart

DR Ramasjang

Hvad kan man lære af en 4-årig?

2020

Hvad kan man lære af en 4-årig?

Mere end man skulle tro, er det korte svar. DR Ramasjang henvender sig til børn mellem 4 og 8 år, og den målgruppe kræver en anden brugeroplevelse end dem Dwarf ellers arbejder med. Oplevelsen skal være eksplorativ, og navigationen skal være intuitiv og fungere uden (for meget) tekst og ”tung voksenlogik”.

Opgave

DR Ramasjang har en stærk tradition for udvikling af kvalitetsindhold til børn. Fra Lillebror, Kaj & Andrea og Bamse & Kylling op til i dag med Onkel Reje, Motormille, Rosa, Hr. Skæg og det store Ramasjang mysterium. Koncepter der alle bygger på en tæt relation til og indlevelse i målgruppens verden.

Alt indholdet lever digitalt – ikke mindst i Ramasjang App’en, som DR gik i luften med tilbage i juni 2018. Siden er universet vokset – og forsiden i app’en, ”Ramasjang-øen”, var ved at blive overbefolket.

Dwarf fik derfor til opgave at udvikle et nyt koncept for forsiden i appen med tre overordnede formål: større skalérbarhed så indholdet ikke slås om pladsen på forsiden, kortere tid fra idé til release og bibeholde den foranderlige indgang til universet.

Løsning

Dwarf har udviklet et koncept til Ramasjang appens forside, hvor øen har fået en vertikal dimension. Børn kan gå på opdagelse på øen, under havet, på havbunden og dybere endnu. Eller den anden vej. Op i luften, svævende på himlen, hoppe på skyerne og videre ud i verdensrummet. Det giver DR Ramasjang et kæmpe lærred at tegne på, så der er plads til alt mellem himmel og hav.

For at optimere performance ændrede vi designet i samarbejde med vores superdygtige illustrationspartnere fra Benny Box, så alle de fysiske karakterer fra DRs programmer har fået et tegnet alter ego.

Og selvom Hr. Skæg er med på den værste, er det hurtigere at animere hans alter ego i en luftballon end at indhente ballonskipper-tilladelser fra Københavns Lufthavn, så han kan lette fra DR byen.

Det foranderlige er skabt ved, at redaktørerne selv har mulighed for at bygge indgangen til Ramasjanguniverset ved at kombinere grafik i lag, animations pre-sets og spines. Lidt som en gammeldags tegnefilmsproduktion med baggrund, bevægelse og animation.

Løsningen er udviklet i Javascript baseret modul til integrering i en crossplatform Cordova app. Vi har brugt Pixi.js til at lave rendering af alle de forskellige animationselementer. Vi har brugt Howler.js til at håndtere lydsporet på sitet. Koden er skrevet i TypeScript.

Resultat

Den nye forside gik live i marts 2020, og app’en er fast placeret i top 3 i Kids- og Ages 5 years and under-kategorierne i App Store. Den har en tilsvarende topplacering på Google Play Creative Family-kategorien – og placeringer indenfor top 10 i alle aldersgrupper fra 0 til 9 år.

Vi er stolte af resultatet, men er ikke i mål endnu. Mange i målgruppen har arvet deres devices fra storesøstre og -brødre, og det kræver en del udvikler-magi ikke at ramme de teknologiske grænser på den gamle hardware.

Vi har også lært en del af målgruppen, der sætter pris på det uforudsigelige og gakkede. Vi er overbeviste om, at mange voksne også vil sætte pris mere legende, overraskende og involverende brugeroplevelser – også når de ikke leger.

Credits

Team

Camilla Maj Kjærhauge Okkels

Senior Project Manager

Manees Joakim Newton Nør

Client Service Director

David Adalberth

Lead Frontend Developer

Kasper Møller

Creative Director

Jeppe Bjorholm Andersen

Digital Design Lead

Alle dwarf profiler
Kontakt

Kristian Lodberg

Client Director

Manees Joakim Newton Nør

Client Service Director

Thomas Schmidt

Director of Automation

Caroline Madsen

Client Manager

Relateret cases

ALD Carmarket

ALD Carmarket

Tons-tung takeaway

Alle cases