2025
Fra tv-univers til spionspil i børnehøjde
"Motor Mille og Børnebanden" er et af Ramasjangs mest populære tv-programmer, hvor Motor Mille sammen med en flok modige børn kaster sig ud i spændende missioner for at redde deres by fra sure voksne og uretfærdighed. Universet hylder mod, fællesskab og opfindsomhed i børnehøjde og med plads til alle.
Med mobilspillet "Motor Mille og Børnebanden" kan børn selv blive en aktiv del af Børnebanden! Her skaber de deres egen unikke karakter og tager på hemmelige missioner for at redde Børneby. Spillet inviterer børn i alderen 5-7 år til at udforske et farverigt univers, hvor de sammen med Motor Mille skal løse opgaver, snige sig uden om de sure voksne og beskytte byen mod den nye borgmesters planer. Gennem leg og eventyr styrker spillet både fantasi, handlekraft og oplevelsen af fællesskab hos børnene.
Opgave
Hvert år sender DR en ITP (Invitation to Pitch) ud med specifikke opgavestillinger. I 2022 valgte Dwarf at fokusere på at udvikle "det sjoveste gameplay" – et spil til mobile platforme, der skulle appellere til den unge målgruppe med leg, sjov og underholdning. Rammerne var åbne, men med en klar retning mod at dyrke den legende barndom uden løftede pegefingre med fokus på det, børnene interesserer sig for og en hyldest til mangfoldighed.
Dwarfs ambition var at omdanne det populære univers "Motor Mille og Børnebanden" til et spil, der engagerer og stimulerer børns kreativitet og mod. Opgaven var derfor at skabe et spil i børnehøjde, med opgaver, interaktioner og fællesskab, hvor Motor Mille hjælper spilleren og resten af Børnebanden på vej mod den endelige mission.
Løsning
Spillet er udviklet i Unity med 2D baner, der er bygget på lokationer fra selve programserien, heriblandt byen, havnen og campingpladsen. Spillet er udviklet til både Android og iOS, hvilket Unity håndterer effektivt uden behov for platformsspecifik kode. Vi har brugt Unitys Timeline feature til at udvikle filmiske sekvenser, som binder gameplayet sammen med narrativ formidling.
Vores venner hos Benny Box har produceret spillets grafiske assets og animationer i Spine. Med den tætte integration mellem Spine og Unity har vi opnået en hurtig og effektiv pipeline, hvor assets og animationer nemt kan importeres og bruges direkte i spillet.
Ved at kombinere Unity Timeline, Spine-integration og Cinemachine har vi skabt en arbejdsgang, hvor designere selvstændigt kan opsætte narrative sekvenser uden behov for udviklerassistance.
Spillet starter med, at børnene skal designe deres helt egen karakter. Når den er færdig, kan de frit bevæge sig rundt i Børneby, hvor de sammen med Motor Mille og børnebanden løser hemmelige missioner og sniger sig uden om sure voksne. Undervejs opdager de nye områder, afslører mysterier og forsøger at redde byen fra den nye borgmesters planer.
Bag den legende overflade ligger et bevidst fokus på at møde børnene på en inkluderende og etisk ansvarlig måde. Det starter med muligheden for at skabe en karakter, man kan spejle sig i – uanset baggrund eller behov. Med afsæt i UNICEF's RITEC-projekt (Responsible Innovation in Technology for Children) har vi haft særlig fokus på mangfoldighed og repræsentation i det digitale univers, og takket være støtte fra DR's Mangfoldighedspulje, både økonomisk og kreativt, blev det muligt at omsætte dette fokus i praksis. Børn kan f.eks. vælge tørklæde, hjertesolbriller, kørestol eller solsikkesnor. Det er små valg, der gør en stor forskel for oplevelsen af at blive set.
For at blive klogere på spillets modtagelse foretog DR brugertests med børn i målgruppen. Både spillets sværhedsgrad og karakterdesign blev justeret på baggrund af feedback fra betaversionen. For Benny Box, der har udviklet de illustrative elementer i spillet, var det vigtigt at ramme en visuel stil, der balancerede det sjove og ufarlige, med spændingen ved at snige sig uden at blive opdaget. De sure voksne måtte ikke fremstå uhyggelige, men i stedet være komiske og lidt fjollede. Derfor blev de gjort mindre skræmmende med flere skæve og sjove detaljer – blandt andet prutter og klodsethed. Både karakterdesign og animationer blev justeret flere gange i takt med testresultaterne, og Dwarf tilføjede speak, der guidede børnene bedre gennem spillets baner.
Resultat
I maj 2025 blev spillet gjort tilgængeligt på alle platforme og er taget rigtig godt imod af de danske børn. Så godt, at Motor Mille & Børnebanden spillet kort efter udgivelsen ligger #1 i App Store under kategorien "Familie".











People
Team

Maja Lomholdt
Motion Designer



Camilla Woldby
Motion Designer
Relateret cases
Fodboldspillet
Bold i børnehøjde
