2021
Én grund mindre til at sidde på hænderne
Frivilligt bestyrelsesarbejde er krævende – ikke mindst i andels- og ejerforeninger. Masser af ulønnet arbejde, masser af potentielle interessekonflikter og masser af bilag og referater. Af samme grund, er det ikke altid nemt at rekruttere frivillige til bestyrelsen.
Opgaven, at holde styr på alt omkring ejendommen er bundet, – og det med konflikter, slipper man nok heller aldrig helt for. Men papirarbejdet – det kan man gøre noget ved.
Ejendom.com er sat i verden for at gøre papirarbejdet lettere og give alle med mod på bestyrelsesopgaven én grund mindre til at sidde på hænderne næste gang, der skal findes kandidater til bestyrelsen.
Opgaven
Mens alle beslutninger omkring vedligeholdelse af et parcelhus træffes af den enkelte ejer, er det mere kompliceret, når det kommer til ejer- og andelslejligheder. Man bestemmer stadig selv, hvad der skal gøres indenfor hjemmets fire vægge, men alt andet besluttes i fællesskab. Det er alt, hvad der handler om de ydre rammer: tag, isolering, vinduer, altaner, installationer, facader, klimasikring, loft, kælder, fællesarealer osv.
Opgaverne spænder fra meget store renoveringsprojekter, der strækker sig over flere år, som kræver ny supplerende finansiering og byggeteknisk viden og rådgivning – til små banale driftsopgaver, der ikke koster det vilde, men kan være dyre at glemme, skulle der komme et skybrud forbi.
Det stiller store krav til de frivillige, der har valgt at bruge noget af deres fritid i ejendommens bestyrelse. Planer og opgaver strækker sig over mange år, og der vil næsten altid ske mange skift i bestyrelserne undervejs, hvilket gør det vanskeligt at bevare overblikket og historikken.
Overraskende nok foregår meget af dette arbejde på papir og pr. mail – og det gør det ekstra vanskeligt at overdrage ansvaret fra en bestyrelse til den næste. Derfor går meget viden og dokumentation tabt, og der bruges meget tid på at (gen)fremskaffe tegninger, projektplaner og tilbud – og genetablere overblikket.
Det var én af de udfordringer, som folkene bag ejendom.com ønskede at tage op. At udvikle en digital løsning, der giver alle interessenter omkring ejendommen ét samlet overblik over ejendommens tilstand, de fremtidige drifts-, vedligeholdelses- og renoveringsopgaver og den historiske dokumentation på alt, hvad der er lavet.
Løsningen
Ejendom.com er platform-as-a-service, hvor forskellige målgrupper kan leje hele eller dele af løsningen og bruge den til at styre og dokumentere vedligeholdelsen af en eller flere ejendomme.
På ejendom.com er det ejerne af ejendommen, der ejer ejendommens data og kan styre, hvem der har adgang til hvilke data. De kan nemt og hurtigt tilføje og slette bestyrelsesmedlemmer. De kan beslutte, at alle beboere har læseadgang, og de kan give rådgivere og andre samarbejdspartnere permanent eller midlertidig adgang til ejendommens data.
Basisløsningen indeholder:
- Et dashboard der giver et hurtigt overblik over årets opgaver og budgettet for de kommende ti år
- En dynamisk tilstandsrapport der opdateres årligt med tilhørende billede- og videodokumentation
- En vedligeholdelsesplan med tilhørende budget for de kommende 10 års drifts-, renoverings- og forbedringsopgaver.
- Dokumentation på tidligere og fremtidige opgaver samlet ét sted: Tekniske tegninger, kravspecifikationer, overslag, tidsplaner, tilbud, kontrakter, referater osv.
- Fleksibel brugerstyring, så roller og ansvar kan skifte uden friktion eller tab af viden.
Målgruppen er bred, så der bliver løbende udviklet ny funktionalitet for at imødekomme behov fra andre målgrupper som f.eks. ejere af udlejningsejendomme, rådgivende ingeniører, entreprenører og håndværkere, ejendomsadministrationsselskaber og forsikringsselskaber.
Løsningen er bygget som en dekoblet løsning. Frontenden, der betjener alle brugertyper – fra bestyrelsesmedlemmer og porteføljeejere til dataleverandører og rådgivere, er kodet i React Next.js suppleret med Talewind for at holde CSS’en så effektiv som muligt. Chartjs-2 er brugt til datavisualisering.
Backenden med rettighedsstyring, forretningslogik og beregningsmotor er udviklet i Laravel, og ejendom.com har et betjeningspanel i Laravel Nova. Kommunikationen mellem front- og backend foregår som en restful service og er sikret med et Laraval Passport token. Løsningen scorer 98-100/100 i en Google Lighthouse test – og det er nogle få bevidste designvalg, der holder os fra de 100 ud af 100.
Resultat
Løsningen er udviklet i tæt samarbejde med en rådgivende ingeniørvirksomhed og gik live den 1. november 2021. I dag har 200 ejendomme med i alt 8.000 lejligheder taget ejendom.com til sig. Til sammen har de oprettet over 6.000 drifts- og vedligeholdelsesopgaver på platformen til en samlet værdi af 1,3 milliarder kroner.
Det er 1,3 milliarder der bliver brugt på at forlænge bygningernes levetid og gøre dem mere energieffektive.
På den måde bidrager ejendom.com til et mere bæredygtigt byggeri. Ifølge FNs Miljøorganisation tegner bygninger (scope 1, 2 og 3 for byggeri, vedligeholdelse og drift) sig for næsten 40% af de globale C02-udledninger, så der er nok at tage af. Både i forhold til energieffektivitet, når bygningen er i drift og i at vedligeholde bygningerne, så levetiden af byggeriet forlænges.
”Vi er meget tilfredse med samarbejdet med Dwarf. De har været dygtige til at sætte sig ind i vores branche og vores kunders behov - og spille ind med viden om brugeroplevelser, design og teknologi. I fællesskab har vi bygget en velstruktureret applikation, som vores kunder har taget rigtig godt imod. Det er fedt at mærke, at vores team hos Dwarf brænder lige så meget for at levere et godt produkt, som vi selv gør.”
Tomas Zhang Mathiesen
CEO hos ejendom.com
/
Tomas Zhang Mathiesen
CEO hos ejendom.comPeople
Team
Rasmus Jappe Kristiansen
Senior Digital Designer
Simon Christiansen
Frontend Developer
Relateret cases
Domea.dk
Danmarks bedste digitale beboerbetjening