2020
Danmarks stærkeste landsdækkende lokalmedie
Det lyder måske lidt flot, men når man kigger på tallene, har de fleste af TV 2-regionerne flere unikke besøgende på en måned end der er indbyggere i deres region. Ja, der er selvfølgelig en masse støj i den slags tal. Der er besøg fra én borger fra forskellige devices og besøg på tværs af regioner. Men helt overordnet viser tallene, at TV2 regionerne er lykkedes med at skabe stærke lokale medier med stærke lokale relationer til borgerne. Så langt så godt.
Opgaven
Læser man regionernes individuelle visioner, er det tydeligt, at alle medier har masser af idéer til, hvordan netop deres medie bedst bidrager til udviklingen i netop deres region. De er kun lige startet - og heldigvis ikke ens.
Ønsket, da TV2 regionerne sendte en ny digital platform i konkurrence, var en fælles platform, som både kan videreudvikles sammen OG hver for sig.
Fælles kerne, men frihed til regional videreudvikling og lokal stil & tone. Opgaven blev udbudt i tre dele: En dataplatform, et CMS og en borgervendt frontend løsning – og vi kan heldigvis skrive om alle tre.
Løsningen
Dataplatformen er bygget i Laravel og koblet til omverden gennem private API’er til de redaktionelle processer og public API’er ud mod forskellige borgervendte oplevelser.
Det er en åben struktur. Dataplatformen kan understøtte alle brugeroplevelser uanset om indholdet skal præsenteres på web eller mobil, i egne apps, som indhold i eksterne apps eller en storskærm. Der er data, der ligger i skyen og det kan vises på alt, der har en internetforbindelse.
Men bag enhver nyhed, ligger der en arbejdsproces og et journalistisk håndværk. Og det er nemmere at levere solidt håndværk, hvis man har det rigtige værktøj.
Hver dag er der 350 redaktionelle medarbejdere, der til sammen producerer omkring 100 nyheder dagligt på tværs af de syv deltagende regioner. Det giver en betydelig årlig nyhedsproduktion – hvor en del af arbejdet foregår på den platform, Dwarf har udviklet. Det er et system til ”content management” – men med en så central placering i nyhedsproduktionen, skal det tænkes som et skarpt værktøj.
Vi siger ikke, at vi allerede nu er 100% i mål med verdens bedste publiceringsplatform, men vi tror på, at det framework, vi har brugt til at bygge det med - et headless CMS i Vue.js og Quasar, giver nogle helt andre muligheder for at bygge et tool, der ikke er bundet af nogen form for eksisterende CMS logik eller struktur.
Det kan tilpasses 100% til produktionsprocessen. I stedet for at starte med et standard CMS, og så bruge tiden på at ”slukke for alt det overflødige” og prøve at få CMS’ets struktur til at passe nogenlunde til virkelighedens processer, kan man gøre det omvendte.
Bygge et user-interface, der er optimeret til nyhedsproduktion og formidling, selvfølgelig med den lille hage, at alle ikke nødvendigvis har samme præferencer. Hvis du gerne vil høre mere om Quasar, så stiller vi gerne op med vores CTO og et par udviklere. Helt kort er Quasar en slags Bootstrap på speed...
Den tredje og sidste del af leverancen er en whitelabel frontend løsning bygget i Vue.js + Nuxt.js. Hastigheden opnås ved at løsningens ”server sider renderer” den første side, når brugeren rammer platformen.
Efterfølgende, når brugeren bevæger sig rundt på websitet, skal frontenden alene hente data, mens koden, der skal til at tegne sitet, allerede er hos brugeren. Det giver en fantastisk responstid og et meget 'snappy' UI, hvor følelsen minder mere om en applikation end et traditionelt website.
I den nye løsning har alle regioner adgang til fælleskomponenter og kan derfor bygge et website op uden hjælp fra Dwarf (eller egne udviklere). Men de kan også gå videre. Alle komponenter på websitet kan udvides, hvor kernen og udvidelsen holdes adskilt.
På den måde kan den enkelte region vælge at udvikle nye, eller modificere eksisterende komponenter, uden at ødelægge den underliggende struktur, så kernen kan (sikkerheds)opdateres og vedligeholdes centralt – uden at ødelægge de regionalt udviklede variationer.
Lidt som med Shopify, hvor SAAS-kernen bliver vedligeholdt centralt, men hvor den enkelte shop, der bruger løsningen kan tilføje funktionalitet via plugins til unikke features de ønsker – og samtidig kan de bygge, købe eller skabe et design tema, der matcher deres ønsker.
Det er stadigt muligt at udvikle kernefunktionalitet i fællesskab, men regionerne behøver ikke altid at være enige, og de kan udvikle deres online tilstedeværelse i den retning de ønsker samtidig med, at de deles om omkostninger til at drifte og vedligeholde 'kernen' i systemet.
Resultat
Det nye publiceringssystem er blevet omfavnet af de redaktionelle medarbejdere. Uanset hvor snedigt man prøver at løse et problem, så er dét at skifte system altid træls. For at blive i det redaktionelle hjørne, svarer det til at skifte fra et velfungerende og sindssygt hurtigt hjemmelavet 4-fingersystem - til blindskrift. Laaaaaaangsomt og top-frustrerende i starten, men stadig en god idé på den lange bane.
"I Dwarf fandt vi en samarbejdspartner, som ikke blot forstod vores vision, men i den grad også var med til at bygge videre på visionen. Som projektejer ved en kæmpe migrering, som den vi hos TV 2 Regionerne stod over for, så er den største frygt, at man ender ud i et evighedsprojekt. Denne frygt formåede Dwarf på fornemste vis at dræbe, da de lynhurtigt fik første versioner af de nye systemer op at køre, så vi hurtigst og bedst muligt kunne nå målstregen. Dwarf var meget effektive og grundige, og leverede et rigtig godt stykke arbejde på alle projekterne, både på backend og frontend. Det har været en fornøjelse at mærke den oprigtige interesse Dwarf har haft i projekterne, og som de i øvrigt stadig har i vores fortsatte samarbejde på bagkant af projekterne. For os har det i øvrigt været vigtigt ikke blot at have en leverandør, som kan udvikle, men at have en samarbejdspartner, som formår at udfordre vores løsningsforslag, samt give vores egne ansatte support og sparring, og på de fronter er Dwarf også virkelig gode. Mine varmeste anbefalinger går Dwarfs vej, som har leveret en indsats ud over det sædvanlige for TV 2 Regionerne."
Claus Ladefoged
Head of Digital Development hos TV2 Regionerne
Claus Ladefoged
Head of Digital Development hos TV2 RegionernePeople
Team
Oliver Wang Hansen
Chief Technology Officer
Mie Nanna Lybye
Project Manager
Thomas Gross Rasmussen
Frontend Developer
Alexander Aagaard
Lead Frontend Developer
Lars Østergaard
Senior PHP Developer
Nicklas Hvid Degnebolig
Frontend Developer
Hakim Mazouz
Creative Technologist
Relateret cases
Divisionsforeningen
En for alle....