2025
Styr på fjernvarmen fra A til Z
En del af Danmarks ambition om at reducere CO2-udledningen i 2030 med 70 procent i forhold til 1990 skal realiseres ved, at flere hjem skifter fra olie og gas til fjernvarme. Vestforbrænding er en del af løsningen og bidrager ved at koble mange nye kunder på fjernvarmenettet de kommende år.
Opgave
Dwarf blev hyret til, sammen med Immeo, at udvikle en digital kundeplatform, hvor de nye kunder kan følge installationsprocessen fra tilmelding til idriftsættelse – og efterfølgende forbruget i kroner og øre, MWh og afledt CO2-udledning. Målet for projektet er at give kunderne overblik over installationsprocessen, så færre har behov for at kontakte kundeservice og entreprenørerne undervejs, og, når fjernvarmen er etableret, at give kunden den bedste digitale selvbetjeningsløsning i branchen; og måske endda at gøre kunderne mere bevidste om deres varmeforbrug.
Løsning
Den nye løsning fungerer både som en webapplikation og som app, der kan hentes i App Store og på Google Play. I løsningen får kunderne et samlet overblik over deres fjernvarme, fra tilslutning til idriftsættelse – og efterfølgende forbruget. Inden installationen kan kunderne følge med i anlægsarbejdet og se, hvornår entreprenørerne regner med at starte og afslutte gravearbejdet på adressen. Via appen får de besked, hvis der er ændringer i tidsplanen.
Når fjernvarmen er tilsluttet, kan kunderne følge forbruget i kroner og øre, så de altid ved, om det, de betaler aconto, passer med det aktuelle forbrug. På den måde ved kunden altid, om der er udsigt til et minus eller plus, når årsafregningen gøres op i forbindelse med årsskiftet. Kunden kan også se forbruget i MWh og afledt CO2-udledning - ned på dage, måneder og år.
Når kunden har haft fjernvarme i mere end et år, er det muligt at sammenligne forbruget med tidligere år, og da vejret kan have stor betydning for varmeforbruget, henter løsningen vejrdata fra DMI, så kunderne kan se, om ændringer i forbruget skyldes koldere vejr eller ændrede forbrugsvaner. Alle dokumenter, opgørelser og betalingsoversigter i forbindelse med fjernvarmen findes ligeledes i appen, og det er også her, kunderne kan finde sparetips og svar på ofte stillede spørgsmål.
Teknisk er frontenden bygget i React, og vi har brugt Chart.js til visualisering af data. Løsningen er integreret med Vestforbrændings målere og CRM-system gennem et integrationslag, som Immeo har stået for. Appen er udviklet i React Native, så der er én samlet kodebase for iOS- og Android-versionen af appen.
Content til kundeportalen hentes via integrationslaget fra Umbraco, så redaktørerne kan arbejde i ét og samme værktøj, uanset om de arbejder med indhold til kundeportalen eller det åbne website, som vi gik live med for 2 år siden.
Resultat
Udrulningen af fjernvarme til privatkunder er i fuld gang, og de første driftskunder kan nu følge deres forbrug i kroner og øre live på den nye platform. I takt med at antallet af kunder der tilsluttes fjernvarmen stiger, bliver det muligt at indsamle adfærdsdata der kan bruges til at optimere den digitale oplevelse.








People
Team



Maria Frøsig Christensen
Digital Designer



Andreas Elmo
Client Consultant


Danni Olsen
Senior Frontend Developer
Relateret cases
Vestforbrænding
Affald som ressource




































