2023
Affald som ressource
Vestforbrænding håndterer affald for virksomheder og borgere i 19 kommuner, og er i gang med Danmarkshistoriens største fjernvarmeprojekt med udrulning af fjernvarme til 39.000 kunder. Der er sket meget, fra anlægget blev bygget i 1970, hvor miljøhensyn primært handlede om højden på skorstenen, til i dag, hvor Vestforbrænding er en moderne miljøvirksomhed og midt i en transformation fra at være en af Danmarks største CO2-udledere til inden 2030 at have en CO2-neutral affaldsforbrænding.
Vestforbrænding har sat ambitiøse mål frem til 2030 og er i fuld gang med at indfri dem. Udover CO2-fangst handler det om forebyggelse af affald, genbrug, genanvendelse, udbygning af fjernvarmenettet og uddannelse af borgerne.
30.000 ton til direkte genbrug, over 60% genanvendelse (44% i dag) og 39.000 nye store og små fjernvarmekunder. Flotte mål, som alle afhænger af borgernes aktive deltagelse. Det er borgerne, der skal ændre forbrugs- og vedligeholdelsesvaner, vænne sig til mere genbrug og blive endnu dygtigere til affaldssortering. Det er også borgerne, der skal takke ja til fjernvarme – og være tålmodige, når det tager tid at rulle ud.
Opgave
Vestforbrænding kom til Dwarf med et ønske om at tage et stort skridt fremad ift. digital formidling. Opgaven var et nyt website med en ny visuel identitet, der både skal servicere borgere, virksomheder og undervisere, og samtidig formidle bredt, hvordan affaldshåndtering i dag er meget mere end forbrænding, og hvordan borgernes indsats har direkte indflydelse på, om Vestforbrænding når de ambitiøse klimamål.
Løsning
Første release er et nyt corporate website. Rent teknisk er websitet bygget headless med Umbraco 11 som CMS. Frontenden er bygget i React frameworket Next.js med framer-motion til de mere avancerede animationer og Tailwind CSS, der sikrer en effektiv og skalérbar implementering af Vestforbrændings nye visuelle identitet. Nogle af kernekoncepterne i løsningen er:
Behovsdrevet og enkel navigation: De fleste brugere rammer sitet i en konkret anledning. En super enkel navigation og best practice UI guider de besøgende på målgruppe og primære behov, uanset om du er en erhvervsdrivende, der skal have adgang til at aflevere affald direkte på Vestforbrænding, en borger der skal undersøge, hvornår fjernvarmen kommer til netop din adresse eller en lærer i indskolingen, der er på udkig efter et spændende besøg for en 2. klasse.
Rigtige data og rigtige billeder: Affaldshåndtering og fjernvarme kræver plads, planlægning, kæmpe maskiner og store investeringer. Virkeligheden på Vestforbrænding - og hvor hastigt den forandrer sig i en mere klimavenlig retning, er en god historie, der ikke behøver pyntegrønt. Derfor bygger hovedfortællingen på gennemsigtighed, involvering og ærlighed. Med video, billeder, mennesker og data fra virkeligheden, som den folder sig ud på Vestforbrænding.
Resultat
Sitet gik live den 27. september, så det er lidt tidligt at konkludere noget på adfærdsændringer. Ambitionen er at kombinere digital betjening af borgere og virksomheder, med formidling, der støtter op om og involverer borgerne i Vestforbrændings arbejde. Formidlingen på Vestfor.dk er første skridt på rejsen, og vi opdaterer casen, når vi har nogle adfærdsdata fra den nye løsning.
Vi er meget glade for den proces, vi har været igennem sammen med Dwarf. Fra de tidlige workshops og koncepttanker har teamet på Dwarf været dygtige til at facilitere processen, så de involverede medarbejdere fra Vestforbrænding er blevet inspireret og selv har kunnet arbejde kreativt med indhold og opbygning af sitet. Vi har fået et strømlinet, moderne website med målrettet betjening af borgere og virksomheder, kombineret med mange nye muligheder for visualisering og storytelling om vores arbejde.
Tine-Marie S. Markussen
Sekretariats- og kommunikationschef
People
Team
Markus Hylleberg
Frontend Developer
Nicklas Hvid Degnebolig
Frontend Developer
Thomas Gross Rasmussen
Frontend Developer
Relateret cases
DanskHåndbold
Den næste generation af håndbold