Menu
close
Case
Systemarkitektur og udvikling

Scanomat

Et digitalt univers for kaffeelskere...

Billed tekst kommer snart
2021

Et digitalt univers for kaffeelskere...

Hvis du nogensinde besøger Apples flagskibsbutik i NYC, Adobes EMEA's hovedkvarter i London eller L'oreals hovedkontor i Paris og beder om en kop kaffe – vil den blive brygget på en af Scanomats high-end kaffemaskiner TopBrewer. Dwarf fik til opgave at skabe en ny digital platform for at rebrande og imødekomme Scanomats 32 verdensomspændende partnere.

Opgaven

Tilbage i det sidste århundrede (1981) designede Scanomats administrerende direktør Kim Vibe-Petersen verdens første fuldautomatiske cappuccinomaskine. Siden da har Scanomat været kendt for sine innovative løsninger. I dag ændrer flagskibsproduktet - den revolutionerende bønne-til-kaffemaskine, TopBrewer – kaffeoplevelsen, og den sælges over hele verden. Scanomat havde brug for et nyt website til at servicere deres mange partnere over hele verden i et scenarie, hvor forskellige variationer af produktsortiment kunne imødekommes, og hvor de skybaserede digitale tjenester til kaffemaskinerne kunne forenes og promoveres under Scanomat-brandet.

Forretningsforståelse

I Danmark og Skandinavien er Scanomat et velkendt og berømt brand. Men da Scanomat udviklede den revolutionerende TopBrewer-maskine overhalede selve produktmærket det samlede billede, da maskinen gik ud på markeder rundt i verden. Derfor havde partnere og kunder ofte den opfattelse, at TopBrewer var det faktiske brand.

Ved siden af maskinerne kom der endnu et produkt og brand til. Amokka er navnet på Scanomats bæredygtige kaffebrand. Oprindeligt måske mere et con amore kaffe projekt – men i dag en fuldt integreret del af forretningen, hvor der ofte følger et Amokka-abonnement med et TopBrewer-salg. For at få større synlighed og "bang for the buck" blev brandkommunikationen strammet op, så kommunikation af brand, brewer og kaffe er ens på tværs af eksisterende og nye markeder, så nye markeder arver noget af brandstyrken fra de markeder, hvor Scanomat er veletableret.

Løsningen

Umbraco blev brugt til at skabe en meget fleksibel modulær platform, der gjorde det super nemt for Scanomat at bygge en ny partnerhjemmeside – og sikrede, at det var rigtig hurtigt og virkelig nemt for partnerne at skabe og skalere indhold til de forskellige behov på deres specifikke marked. Alt dette mens Scanomat stadig kunne sikre brand, produkt og indholdskonsistens på tværs af alle partnerwebsites rundt om i verden.

Flersproget struktur

Umbraco blev brugt til at skabe en flersproget struktur, der let kunne skabe et nyt partnerwebsted på et nyt sprog – og Jumoo blev brugt til hurtigt at oversætte genanvendeligt og ikke-markedsspecifikt indhold. Umbraco-formularer blev valgt for at gøre det nemt for Scanomat at bygge Call-to-Action venlige kontaktpunkter og for at sikre, at kundeleads landede i hænderne på de rigtige partnere.

Services

Den nye løsning bærer en fleksibel, men stringent opgave med at kommunikere tjenester, der omfatter Scanomats avancerede cloud management-system til deres TopBrewer-maskine med avancerede realtidsdata til din organisation, slutbrugerapps, der gør det nemt at bestille og betale for en kop kaffe på en app, der naturligvis også inkluderer betaling via Google- og ApplePay. Websitet tilbyder også alle relevante tekniske info- og installationstegninger til arkitekter og teknisk personale, der arbejder inden for hotel og turistindustrien, detailhandel og kontorsektorer over hele kloden.

En helt ny kop til kaffen

Alle disse ændringer krævede en opdateret digital identitet, der omfavnede Scanomat produkternes luksusfølelse – fra emballageposerne med kaffen i til præsentationen af maskinerne og historien bag den bæredygtige måde, hvorpå Amokka-kaffen dyrkes og høstes.

Metallisk fornemmelse med et hint nordisk design

Vi ønskede at omfavne den metalliske fornemmelse, som kaffemaskinerne bærer – at efterligne det faktiske produkt, der møder slutbrugeren. Ved at bruge små grafiske elementer, gitre og store billeder skabte vi et look, der viste Scanomats produkter ganske teknisk, men med en antydning af en redaktionel livsstil fra den nordiske tradition.

Perfektion

Det visuelle er meget ærligt. Du køber, hvad du ser. Gennem en proces og mange alterationer lykkedes det os at skære alt unødvendigt fra for at opnå perfektion. Den eneste måde at opnå perfektion på. Det er lidt ligesom at skabe den perfekte kop kaffe hver eneste gang. "Noget, et simpelt menneske eller en barista aldrig kunne gøre".

Typografi

Ved at bruge den opdaterede version af den mest berømte skrifttype i verden, Helvetica Now, kombineret med en gradient, metallisk folie behandling skabte vi en 5. element følelse til både Scanomats nye website og emballage.

Farver

Designet er afhængigt af to måder at bruge farver på. Metallic, som ligner de materialer, der indgår i et Scanomat-produkt.

Mørk-ristet fornemmelse

Og en mat sort, der toner websitet lidt ned, hvilket giver det en "mørk-ristet" fornemmelse, der oser af eksklusivitet og varme. Dette gav os også den nordiske enkelhed, hvor store billeder kommer til sin ret og bidrager til historiefortællingen på sitet.

Resultat

Det er stadig ”early days”, men sammen med det internationale brand site og det danske scanomat.com site er flere partnere over hele verden ved at opbygge nye websites.

Markedsspecifikke websites

Det betyder, at Sverige, Norge, Storbritannien, Canada, Rusland og Frankrig er ved at lancere markedsspecifikke websites baseret på løsningen. Og med alt samlet under Scanomat-brandet er hele oplevelsen af tjenester, produkter og tekniske lettere, mere præcis og klar.

Lovende tendenser

For de internationale og danske sites betyder det, at selv uden betalte medier for at sikre trafikken, er antallet af besøgende fordoblet i forhold til samme periode sidste år. Så tendenserne er lovende...

Billed tekst kommer snart

Sebastian Vibe-Petersen

Ledelsen hos Scanomat
"Dwarf forstår Scanomat. De har fra starten gjort et stort arbejde ud af at forstå vores virksomhed fra inderst til yderst med stor interesse og komme med utroligt spændende og æstetiske løsninger. Med deres brede kompetencer har de formået at hjælpe os med at sætte vores digitale og visuelle retning for de næste mange år og leveret en stabil og gennemarbejdet løsning, der gør en forskel både som knivskarpt ”digitalt showroom” udadtil men også forøger produktiviteten i huset til stor glæde for vores mange brugere."

Credits

Kontakt

Manees Joakim Newton Nør

Client Service Director

Thomas Schmidt

Client Director & Head of Automation

Caroline Madsen

Client Manager

Team

Mads Bie

Head of Project Management

Kasper Friis

.NET Developer

Thomas Gross Rasmussen

Frontend Developer

Markus Hylleberg

Frontend Developer

Nicklas Andersen

Digital Designer

Alle dwarf profiler

Relateret cases

Divisionsforeningen

Divisionsforeningen

En for alle....

Comwell

Comwell

Business and Pleasure. Comwell leverer stærkt visuelt værtskab.

Alle cases