Digital formidling af en samling i verdensklasse
Lige overfor Kongens Have i København ligger Davids Samling. Et kunstmuseum med gratis adgang, der rummer en af Europas fineste samlinger af islamisk kunst suppleret med en ældre europæisk og nyere dansk samling. Et fredfyldt og inspirerende rum midt i København til glæde for alle med interesse for kunst og kulturarv.
Samlingen er skabt af højesteretssagfører og kunstsamler Christian Ludvig David, der ved sin død overgav sin kunst og formue til C.L. Davids Fond og Samling, som i dag har ansvaret for forny og supplere samlingen og formidle kunsthistorie til de besøgende.
Opgaven
Det gælder stort set for alle kulturtilbud. Fysiske besøg starter online, og derfor besluttede fonden at forny museets digitale platform, så den i højere grad afspejler den fysiske oplevelse, der venter de besøgende. Samtidig ønskede museet sig en enkelt webshop, så de besøgende let kan købe en eller flere af museets mange egne bogudgivelser, og dermed kan fortsætte samtalen om museets kunst efter besøget.
Løsningen
Løsningen er skabt i samarbejde med Stupid Studio, der har stået for digital brandidentitet og design. Vi har bidraget med et headless CMS i Umbraco og en frontend i Vue.js, Nuxt.js og Tailwind, og med at skabe en frontendoplevelse med bløde transitioner, langsomme animationer og rolige farver, der matcher den ro der præger museets fysiske omgivelser i C.L. Davids gamle hjem på Kronprinsessegade i København.
På websitet kan man takket være en integration til museets database hos Oncotype dykke ned i højopløsningsbilleder af museets mange samlinger, objekter og artefakter, og man kan læse mere om museets udstillinger og booke guidede ture og undervisningsforløb. Via shoppen, der er lavet som en simpel webshop med Stripe Payment Links, kan man købe en række af museets egne udgivelser.
Resultat
Websitet gik live i slutningen af 2022 og har tilført museet Davids Samling en ny, digital dimension, som vi håber også hjælper flere travle københavnere og turister med at finde frem til museet, roen og samlingen.
”Hos Davids Samling ønskede vi med en ny hjemmeside at vise museets unikke ånd og kvalitet samtidig med, at vi gerne ville gøre både museum og vores store digitale kunstkatalog endnu mere tilgængelig for både førstegangsbesøgende og kunstfagligt interesserede. Begge dele er i allerhøjeste grad blevet indfriet. Vores nye hjemmeside er ikke alene smuk, men bliver også flittigt brugt. Vi har mere end tredoblet antallet af digitale besøgende hver måned siden hjemmesidens launch, og det nye bookingsystem til vores omvisninger er blevet så populært, at omvisningerne ofte er fyldt op på forhånd. Vi har arbejdet tæt sammen med både Stupid Studio og Dwarf for at få hjemmesiden godt i luften og har hele vejen oplevet et stærkt hold af dygtige folk, der leverede et flot og gennemarbejdet produkt.”
Christine Løkkebø
Digital Redaktør
Christine Løkkebø
Digital RedaktørPeople
Team
Markus Hylleberg
Frontend Developer
Simon Christiansen
Frontend Developer
Gabriele Westh Mannucci
Frontend Developer
Tanja Vijayakumar
Marketing Automation Specialist
Relateret cases
IO Interactive
Hired guns & hired talents