2020
LP’en er død. Længe leve LP’en.
At vinylen ikke er stendød, er en overraskelse. Først udfordret i 1979 af en sindssyg smart bærbar båndoptager, kaldet Walk-man’en. Siden presset yderligere i bund af Discman’en, MP3-afspillere, iPoden - fulgt af smartphones, iTunes og streaming. Så hvad skal vi i 2020 med en 12 tommer bred statisk-elektrisk støvmagnet, der kan rumme maksimalt én times musik? Helt kort - vi skal nyde den.
Opgave
Vinyl er musikkens svar på slow food. Det handler om sanselighed, nørderi og bevidste valg. At holde af ritualet og fjerde track på B-siden. At elske et fedt cover. Det modsatte af algoritmer, playlister eller den helt dovne udgave – en ”radio” bygget op omkring et par numre, hvorefter algoritmen fodrer dig med ”ting der smager lidt af dit oprindelige valg”.
Accord er Danmarks største fysiske forhandler af musik og film. Så hvorfor skulle de ikke kunne gentage successen online og servicere hele landet? Men for at forstå opgaven, må man lige forstå virksomheden først.
I 2006 ramte LP’en bunden med et globalt salg omkring 34 mio. USD. Siden er salget tyvedoblet og er i en stabil vækst på omkring 10-15% om året. Stadig en meget lille lillebror til streaming med en markedsandel på ca. 5% + second hand markedet. Men en voksende niche med et bredt og også ungt publikum. Accord har været med på hele turen.
Accord kom til Dwarf med et ønske om at åbne en webshop for køb og salg af brugt vinyl. En webshop, der ikke bare skal konvertere, men også gerne være ”on brand” og overføre stemningen fra de fysiske butikker, hvor man kan finde alt fra mainstream til de helt unikke albums og sjældne titler. En oplevelse for musikelskere – og så ikke alt for dyrt.
Løsning
Løsningen er bygget op omkring tre Software as a Service løsninger, som Dwarf har bundet sammen i Laravel Nova og bygget ud med et skræddersyet system til indscanning og registrering af både nye og brugte LP’er og CD’er.
Shopify er brugt som e-commerce motor, E-touch som i forvejen fungerer som POS i butikkerne er integreret med løsningen, e-conomics står for bogholderiet, mens Product Information Management systemet (PIM) med tilhørende scannere, og printere er udviklet af Dwarf i Laravel Nova.
Løsningen trækker på to eksterne services: Spotify så kunderne kan lytte til track samples (hele pladen, hvis de har et Spotify-abonnement) og Discogs.com, hvor vi henter billeder af pladecoveret og facts om kunstnere, tracks mv. på hver enkel indspilning.
Discogs.com er verdens største diskografiske database med over 7 millioner kunstnere og 13 millioner tracks, hvor en halv million frivillige har bidraget med fakta og data. Samlet endte vi med 3 x Software as a Service + 2 x online API-services + 1 x Dwarf Tech & Design.
Genbrug, ikke genopfindelse, af den dybe tallerken. I forvejen arbejder Dwarf med brugte leasingbiler for ALD, brugte huse for Sikkerhedsstyrelsen og brugt emballage for Dansk Retursystem, så vi havde en hjemmebanefordel.
Resultat
Resultatet skal opleves. Designet og brugeroplevelsen er bygget op omkring et cool/retro minimalistisk udtryk med 1-pixel stregtegnet design og genkendelige elementer som f.eks. crate frem for basket, mekanisk inspirerede animationer, et forenklet logo og en farvepalette, der peger tilbage på Accords historie.
Minimal UX – maksimalt produkt. Fagudtryk er fagudtryk, og alle noter om den enkelte skæring er med. Det er ikke en lukket klub, men man må godt gå lidt op i det. Lidt Once Upon a Time in Hollywood stemning. Stedet man havde handlet, hvis online havde været en mulighed i LP’ens storhedstid.
Shoppen gik live 1. december 2020, og Accord har kun modtaget positiv feedback fra kunderne, som nu endelig kan købe deres højtelskede plader hjemme fra sofaen.
"Vi havde så godt som droppet idéen om en webshop, men så blev vi introduceret til DWARF. En virksomhed, som matchede os rigtig godt. Vi er flippede, kreative og meget gør-det-selv-agtige og er ikke vant til at arbejde med de store drenge. Det kan hurtigt blive lidt for corporate og svært at få de to verdener til at mødes. Men Dwarf er ikke helt som man tænker de typiske CBS drenge. Vi mødte holdet første gang i april, og det var instant kærlighed. Overfor os sad et broget hold som tilsammen skabte en fantastisk balance imellem knivskarpe databaserede løsninger, elegant design og den der kant og kreativitet, vi havde brug for. Vi følte os meget trygge og kastede os ud i projektet midt i en tid, hvor alt så sort ud for erhvervslivet, men vi var ikke i tvivl om, at vi skulle lege med de her drenge! Det har været en fantastisk rejse. Vi har inspireret hinanden, og det har været rigtig interessant for os, både at blive taget så seriøst, men også at opleve så tjekket og stram struktur, som føles meget beroligende for os som kunder. I deres setup er vi en lille bitte kunde iblandt DR og Norwegian, men vi har hele tiden følt os som en stor. Vi er blevet båret hele vejen igennem med stor hensynstagen til vores budget og store ønsker. Nu tager DWARF vores 80 år gamle virksomhed med ind i 2020 og vi er så klar!!!"
Sofie Vestergård
Ejer af Accord
Sofie Vestergård
Ejer af AccordPeople
Team
Mie Nanna Lybye
Project Manager
Markus Hylleberg
Frontend Developer
Thomas Gross Rasmussen
Frontend Developer
Oliver Wang Hansen
Chief Technology Officer
Rasmus Jappe Kristiansen
Senior Digital Designer
Alexander Aagaard
Lead Frontend Developer
Hakim Mazouz
Creative Technologist
Relateret cases
Comwell
Relevant, hurtigt, nemt og lækkert