2024
Digitalt univers til kulturfond
Augustinus Fonden er en af Danmarks væsentlige kulturfonde. Vægten i det filantropiske arbejde ligger primært inden for bevaring, formidling og forskning i kulturarv og at sikre udviklingen af den skabende og udøvende kunst som musik, dans og billedkunst. Fonden støtter også sociale og humanitære indsatser i Danmark og internationalt. Gennem langsigtet filantropi bidrager fonden til det danske samfund nu og i fremtiden.
Opgave
Augustinus Fonden har en ambition om at tydeliggøre fondens position og samle kommunikationen på tværs af kanaler. Til det havde fonden behov for et nyt website med en ny digital identitet, der samtidig skulle understøtte brugervenlighed og tilgængelighed i forhold til de mange forskellige målgrupper, som fonden er i dialog med.
Løsning
Augustinus Fondens website er den digitale indgang til fonden og byder på et univers af projekter inden for kunst, kultur, forskning og sociale indsatser. Der er skabt et digitalt univers, der imødekommer omverdens videns behov og interesse i fondens arbejde, støttemuligheder og betydning for samfundet. Fokus har været på at skabe en god brugeroplevelse baseret på best practice, der skaber den ønskede værdi for brugeren, og samtidig sikrer, at ansøgere finder det indhold og den inspiration, de er på udkig efter.
Løsningen er bygget i Next med Sanity som CMS. Sanity er et yderst fleksibelt CMS, som kan bygges efter kundens behov og ønsker, da frontenden kan udbygges uden brug af backend. Der er også brugt Typescript, Cypress Test og Shadcn/UI, og for at gøre websitet mere levende er der gjort brug af framer til animation af blokke og page transitions.
Augustinus Fonden ønskede et website, som med et mere dynamisk og aktuelt visuelt sprog, kan hjælpe med at præsentere projekter til inspiration for ansøgere og derigennem tydeliggøre fondens bidrag til samfundet.
Designkonceptet tager inspiration fra fondens eksisterende designprofil med et rigt visuelt materiale og brug af farver, som er omsat til ideen om en ‘kamæleon’, som bruger dens evne til at skifte farve som et kommunikationsgreb. Med det in mente, har vi skabt et adaptivt farvesystem, som skifter farve efter hvilket billede, der bliver præsenteret på den pågældende side. Farvesystemet tillader fonden at kommunikere på to måder - afdæmpet og subtilt, når der kommunikeres om fonden selv, og mere farverigt og larmende, når der kommunikeres om de projekter, som fonden støtter. Det dynamiske farvesystem understøttes af CMS’et.
I projektet har vi desuden opdateret fondens værktøjskasse med fonten Fragment Glare – en font med seriffer, som både er stilfuld og klassisk, men samtidig med et strejf af legende elementer. Derudover har vi skabt et sæt af nye UI-ikoner, symboler og illustrationer (sidstnævnte i samarbejde med Benny Box), for yderligere at hjælpe fonden med at fremstå relevant og inspirerende.
Resultat
Websitet gik live d. 27. februar 2024, så der er ikke mange resultater endnu. Vi opdaterer casen, så snart vi har flere data.
"Augustinus Fonden skal løfte en vigtig opgave i at imødekomme omverdenens behov for indsigt i fondens filantropiske arbejde. Her fungerer hjemmesiden som den centrale digitale indgang. Vi har ønsket at skabe et digitalt univers, der bedst muligt – teknisk såvel som visuelt – præsenterer fondens bidrag til det danske samfund gennem uddelinger til kunst, kultur, forskning og sociale indsatser. I projektet har vi særligt haft fokus på at kvalificere brugerperspektivet og på at skabe en platform, som kan udvikle sig sammen med fonden. Dwarf satte fra første dag kursen for projektet med en sikker ramme og retning, og vi er kontinuerligt blevet mødt af dialog, kompetent rådgivning og styring af processen. Vi har især sat pris på den professionalisme og entusiasme omkring projektet, som vi har mødt hos alle i teamet."
Louise Ammundsen Kokspang
Kommunikationsansvarlig i Augustinus Fonden
Louise Ammundsen Kokspang
Kommunikationsansvarlig i Augustinus FondenPeople
Relateret cases
DanskHåndbold
Den næste generation af håndbold