Stufflabels: Intelligent mærkning på Europatour

Ideen om at erobre verden med Navnelapper blev de fleste steder mødt med tvivl og skepsis. Men hos Dwarf var beskeden: ‘Der bliver ikke tænkt mange ideer, hvis man kun ser begrænsninger og ikke er i stand til at drømme. Innovatorer er moderne opdagelsesrejsende, og der skal være bred horisont og højt til himlen'.

Søren Larsen, Grundlægger, Mærk Aps

Det er ofte de helt små ting I hverdagen, som gør forskellen. De ting, som fjerner frustrationer og løser dumme og dyre problemer. En af forbandelserne i ethvert hjem er de ting, som bliver væk, når man lige står og skal bruge dem. Hvordan hulen endte bilnøglerne i køleskabet? Og smartphonen mellem puderne i sofaen? Og hvorfor kommer der kun én af hvert par sokker ud af tørretumbleren?

Ingen kender fænomenet med pludselige forsvindinger bedre en børnefamilier, der altid har en jakke, en madkasse og en enlig gummistøvle på tabslisten.

Stufflabels – eller på dansk Navnelapper - er skabt til at løse en del af de frustrationer på en effektiv og sikker måde. Det er i princippet bare en mærkat, som man klæber på tingene, så de kan finde vej hjem igen.

Design direkte i browseren

Men det er ikke en hvilken som helst lap. Den skal bare klæbes på. Ikke noget med syning eller strygning. Og den holder til kogevask og opvaskemaskine. På trods af den unikt stærke lim, så er den fri for de ellers sædvanlige kemikalier, som man på ingen måde har lyst til at sætte i nakken på ens barn.

Nå ja, og så er det jo også vigtigt at kunden selv bestemmer, hvad der skal stå på lappen og eventuelt vælger en let genkendelig illustration ved siden af. Når du designer din egen lap, så foregår det direkte i browseren, så du kan se præcis, hvad du får med posten. Ganske elegant, når vi selv skal sige det.

Bag Stufflabels og Mærk Aps står iværksætteren Søren Larsen, der har en doktorgrad i miljøkemi og en lang forskerkarriere bag sig. Derfor er navnelappernes kvalitet og sikkerhed uden sammenligning. Det skal bare være i orden. Punktum.

Branding på internationalsk

Den lille e-commerce-virksomhed har et indlysende digitalt potentiale – og det ville Dwarf med glæde hjælpe til med at skabe og udbrede.

Mærk er firmaet bag brandet Navnelapper. Firmaet har allerede en solid markedsandel i Danmark, der primært er skabt på baggrund af:

  • Troværdige salgsargumenter – bl.a. solid holdbarhed, enkel påklæbning og ingen skadelige stoffer.
  • Et simpelt 4-trin købsflow og hurtig levering
  • En enestående kundetilfredshed og tilfredshedsgaranti

Dwarf har ikke bare udviklet noget software, de har gennem konstruktiv sparring og gennemtænkt forretningsudvikling været en afgørende faktor for, at min vildeste iværksætter-drøm er blevet realiseret.

Søren Larsen, Grundlægger, Mærk Aps

Mærkning af genstande er til alt held en gesjæft med internationalt potentiale. Så hvorfor ikke printe mens blækket er vådt og tænke udvidelse af den digitale forretning i vores nabolande med nyt navn og ny branding.

Vi startede i brandperspektivet og kortlagde konkurrenter i Tyskland, Storbritannien, Norge og Sverige – navne, stil, kvalitet, brugeroplevelse og klik til køb. Alle de parametre hvor Navnelapper er særlige.

Konklusionen var, at Navnelappers produkt har sin egen niche – ingen andre laver så kvalitetssikrede mærker til så varierende typer af genstande. En nok så interessant faktor var, at selve brandingen af navnemærker på tværs af producenterne var skræmmende ens – også på tværs af grænser. Kontorlandskaber og børneuniverser var i udpræget grad de brugeroplevelser, vi stødte på.

Derfor var beslutningen om at gå i en anden retning nem. Så få klik til køb som muligt og så enkel en brugeroplevelse som muligt. Ingen konkurrenter på kryds og tværs af landegrænser kommer bare i nærheden af den lette brugeroplevelse på stufflabels.de.

Så var der navnet. Navnelapper smager mere dansk end tysk eller engelsk og er af den grund umiddelbart ”lost in translation”.

Så hvor starter man, når man skal finde et nyt navn til et brand? I første omgang handlede det om den mundrette oversættelse af begrebet ”navnelap”. Herefter formulerede vi fem ”do’s”, det nye navn skulle leve op til og fem ”don’t’s”, navnet for alt i verden ikke skulle signalere. Nå ja, og så skulle vi lige bruge et navn, der bød på et tilgængeligt domæne. Og vi skulle ikke falde i dumme eller lavkomiske sproglige huller på forskellige markeder.

På den måde fik vi sigtet det overflødige fra og endte på det næsten banale ”Stufflabels”.

Franchise uden omveje

Med navn, design, logo og internationalt website på vej, så er der også hele motoren og forretningslogikken nedenunder. Og det er på ingen måde småting.

Hvordan vokser en ganske lille virksomhed fra en staldbygning ved Middelfart til at sætte sin tydelige navnelap på et verdensmarked? På tværs af sprog, kulturelle forviklinger, valutaer og momsregler?

I tæt og meget opfindsomt samarbejde med Søren Larsen, har Dwarf bygget en avanceret franchise-platform, hvor en række selvstændige kan koble sig på og drive salg, produktion, betaling, forsendelse og support i hver deres geografiske område. Uden sprogbarrierer og med stærkt lokalkendskab skal brandet Stufflabels brede sig fra region til region.

Franchisetageren i eksempelvis Hamburg i Tyskland - der dækker en befolkning, der er lige så stor som den danske - får automatisk alle ordrer i hans/hendes område. Platformen håndterer opsætningen af navnelapperne og udprintning på en specialprinter hos franchisetageren. Samtidig kommer der følgeseddel ud til forsendelsen. Om postvæsenet vil, så er målet dag-til-dag levering.    

Platformen holder styr på ordrer og betalinger, så overblikket er på plads. Skulle der være en supporthenvendelse, så bliver den også kanaliseret direkte til den rigtige franchisetager, uden at kunden opdager det.

Tilbage i staldbygningen i Middelfart kan Søren Larsen lede og monitorere hele forretningen. For ham er noget af det vigtigste, at det er så enkelt som muligt at onboarde nye franchisetagere. Og at disse franchisetagere hurtig får succes. Deres succes er Sørens succes.

Tyskland først

Stufflabels er nu åbent i Tyskland, og inden jul skifter navnelapper.dk også til det nye design og den nye platform. Hvilke lande, der ellers er på vej, er stadig noget, som holdes inden for staldbygningens fire vægge.

Løsningen er et responsivt website bygget blandt andet med Umbraco CMS. Franchise-platformen er specialbygget med .NET-teknologi.

Besøg Stufflabels.de lige her

Book et møde med en dværg