Sticks’n’Sushi: Onlinesalg for 100.000 kr. om dagen

Vi har været kunde hos Dwarf siden virksomheden blev etableret, og vi bruger Dwarf som sparringspartner – også på det strategiske niveau. Vores internetstrategi udvikler sig hele tiden, og i dag bidrager den i høj grad til vores forretningsmæssige succes. Vi kan godt lide den jordnære og praktiske stil, som præger Dwarf.

Kim Rahbek, Adm. direktør, Sticks’n’Sushi

Sticks'n'Sushi var Dwarfs første kunde. Vi startede med et website og en fax for 13 år siden. I dag har sushi åbnet sin 10. restaurant, ekspanderet til London og har en takeaway app til iPhone/iPad - og vi har været med hele vejen. Vi håber, at det er, fordi vi tænker os om og gør os umage.

Sushi Ordering System blev udviklet i starten af 2002 og lanceret den 25. april samme år. Indtil videre har platformene genereret en omsætning på over 200 millioner kroner, mere end 100.000 bordbestillinger og en masse tætte relationer – også til kunder der ligger udenfor restauranternes nærområder. Sidste år rundede salget på sushi.dk 50 millioner kroner – en ti-dobling på syv år.

Nr. 1 på Google

Søg på Sushi. Søg på Sushi restaurant. Søg på Sushi takeaway. Sticks’n’Sushi ligger helt i top, når man søger på de mest brugte ”sushi-ord”.

Søgemaskineoptimering er vigtig, og Dwarfs teknologi og samarbejdspartnere sikrer synligheden på nettet. Vi lægger vægt på nogle klassiske dyder for god webudvikling. Ikke noget spaghettikode. Ikke noget med underlige tekniske navne på undersiderne.

Det er vigtigt, for hvis siden skal ind i toppen af Google, handler det om at lave en åben, klar og meningsfuld struktur, hvor overskrifter, sidenavne og indhold gør det nemt for robotterne at finde rundt, når de crawler og indekserer nettet.

Effektiv teknologianvendelse

Dwarf udvikler løsninger på alle platforme: www, intranet, mobile websites, iPhone og Android apps og sociale medier.

Men nogle gange er det mere praktisk med papir. Det gælder f.eks., når ordren skal produceres i et køkken. Så skal den altså op at hænge på et søm foran Sushi-kokken.

Derfor udviklede Dwarf oprindeligt et fax-server system, så de ordrer, der tastes ind og evt. betales online, blev sendt videre pr. fax til den nærmeste Sticks’n’Sushi restaurant. I dag er faxen røget på teknologisk museum, og nu går ordren direkte fra websitet til kasseapparatet i restauranten, som er bundet sammen med Sticks’n’Sushis økonomisystem. Web, iPhone app, bordbestillingsservice, ERP-system, indkøb - Sticks'n'Sushis POS (Point of Sales) system, Micros, som omdrejningspunkt. Men ordren skal stadig op på sømmet, så kasseapparatet sender ordren videre til en strimmelprinter i køkkenet.

5 minut x 70.000 ordre = tre fuldtidsstillinger

Er ordren betalt online, kan tjeneren se det, og betalingen bliver clearet, når maden afhentes. Har du bestilt udbringning, ryger der en kopi af ordren til sushi-buddets mobiltelefon/PDA, så han ved, hvornår han kan hente maden i restauranten – og hvornår han skal være fremme med den hos kunden.

Med 60-70.000 online bestillinger pr. år betyder automatisering noget. 5 minutter pr. ordre svarer til tre fuldtidsstillinger. Så det betyder noget, om kunderne betaler online på forhånd eller skal ind i køen og have dankort eller kontanter frem, når de henter maden. Den tid kan sagtens bruges til noget mere værdifuldt.

Det lange sjove træk

Sticks'n'Sushi har været kunde hos Dwarf, siden vi startede bureauet i år 2000.

Det, der startede som en ret simpel webplatform, hvor interesserede kunder kunne finde menuen, åbningstider og adresser, er i dag et indholdsrigt site med onlinebestilling, -betaling, -bordreservation, -kundedialog og masser af facts og inspiration til en kulinarisk oplevelse.

Sticks’n’Sushi er et godt eksempel på den type samarbejde, vi sætter stor pris på. I takt med at virksomheden udvikler sig, opstår der nye muligheder for at bruge teknologien til at gøre forretningen endnu mere lønsom. 

Fordi vi har samarbejdet i lang tid, kender vi forretningen rigtig og kan give relevant sparring på nye idéer. Vi holder øje med nye online muligheder for Sticks’n’Sushi og har altid en lang spiseseddel med nye initiativer, som vi diskuterer og prioriterer løbende. Teknologi skal ikke bruges, bare fordi man kan. Det skal bruges, når det giver mening for forretningen. Vi har heldigvis aldrig bygget en restaurant til Sticks'n'Sushi i Second Life. Men vi holdt øje med mobiltrafikken på sitet, og da vi i fællesskab vurderede, at potentialet var stort nok, fik vi go på at udvikle sushi-app'en til iPhone. Vi holder stadig øje med Android-trafikken - og når det giver business sense, så kommer der sikkert også en løsning dér.

Det bedste fra dansk og japansk designtradition

"Kunsten er at kræse - uden at frådse." Hele ideen med Sticks'n'Sushi er at servere små minimalistiske, enkeltstående delikatesser, der tilsammen udgør en vellykket helhed.

Grundighed og disciplin er nogle dyder, vi har importeret med åbent sind og køkkendør fra det japanske køkken. Sådan skriver Sticks’n’Sushi om deres filosofi.

De samme dyder prøver Dwarf at efterleve i arbejdet med sushi.dk. Den enkle og rene stil, der ligger i produktet, brandet, logoet, emballagen, filosofien – alle steder, skal opleves på hjemmesiden.
Dwarf designer for at skabe sammenhæng og overskuelighed for brugerne. Ingen bruger må fare vild, ingen søge forgæves, og ingen ordre må gå tabt.

Brugerne kommer til sushi.dk i forskelligt humør. Nogle er stamkunder – andre har bare søgt på ”sushi restaurant” på Google – og trykket på det link, der stod øverst. Det skal vi tage hensyn til. Stamkunden skal hurtigt kunne bestille sine favoritter uden for meget bøvl. Den småsultne ”Googler” skal have en oplevelse, som kan lokke hende ind over dørtrinet.

Det er svært at forklare, hvad der helt præcist gør forskellen. Men besøg takeaway på sushi.dk og læg mærke til alle de små detaljer: Den grafiske kvalitet, navigationen, den diskrete animation når man lægger noget i kurven, hvor let kurven følger med ned, når man bevæger sig ned af menukortet osv. 
Eller hent iPhone-app'en og oplev, hvordan brugeroplevelsen er oversat til iOS og Apple-sprog.

Vi får forresten ikke vores idéer ved pludselige åbenbaringer. Vi undersøger konkret, hvad de bedste webshops gør og tager de ting, der giver mening i den konkrete situation. Og den viden forærer vi endda væk i vores Dwarf Quarterly.

Du kan hente Dwarf Quarterly Whitepaper om "Shop Excellence" her.

Fokus på antallet af relationer

Opbygning af volumen har været i fokus fra første dag. Et godt nyhedsbrev tager tid at producere, uanset om du skal sende det til få eller til mange. Så hver gang du fordobler antallet af relevante modtagere, halverer du kontaktprisen. Det skaber værdi, og derfor har vi fokus på volumen.
Man kan selvfølgelig tilmelde sig nyhedsbrevet via et menupunkt på sitet, men de fleste permissions er hentet ved at integrere tilmeldingen i de flows, der ellers er på sushi.dk.

I dag er der 18.000 abonnenter på nyhedsbrevet, og at 50 procent faktisk åbner og læser nyhedsbrevet dokumenterer, at sushi-nyheder har et publikum. Og der kan være mange penge i at opdyrke det interessefællesskab, man har med sine kunder.

Sticks’n’Tuksi

Sticks’n’Sushi har valgt at køre på Tuksi. Tuksi er et 100% browserbaseret Content Management System (CMS). Vi er ikke religiøse omkring valg af CMS. Vi er ikke religiøse i forhold til teknologi – og løsningen kunne være bygget på alle de teknologier, vi udvikler på: Tuksi, Drupal, EPiServer og Sitecore.

Vores indstilling er, at man skal tage den platform, der er bedst egnet til projektet. Og Tuksi er en hurtig og meget fleksibel udviklingsplatform, som egner sig godt til skræddersyede løsninger. Sushi-løsningen er kompleks - men sitet er ikke indholdstungt og har ikke mange forskellige redaktører med forskellige rettigheder - derfor er Tuksi et godt valg.

Selvom sushi.dk forhåbentlig virker meget simpelt og overskueligt, når man besøger sitet, ligger der en kompleks motor bag sitet, som binder mange forskellige systemer sammen.

Ordrer går fra website til den nærmeste restaurants kasseapparat, køkkenprinter, PDAer og bogholderiet. Priser og produkter hentes automatisk fra økonomisystemet, så alle platforme altid har samme produktudbud og samme priser. Kontokunder kan bestille uden betaling og få en faktura én gang om måneden. Alt efter hvor du bor, ugedag og tidspunkt for bestilling beregnes produktions- og udbringningstid osv.

Hele systemet overvåges 24-7. Går sushi-serveren ned, eller opstår der andre fejl, får både Sticks’n’Sushi og Dwarf besked pr. sms, så problemet kan løses hurtigt.

Book et møde med en dværg