Har du glemt at bruge dit værdibevis?

Nyheder om Dwarf

Dwarf står bag en ny undersøgelse, som viser, at danskerne har uindløste værdibeviser liggende for 168 millioner kroner – penge som går direkte i deal sitenes lommer.

Dwarf har udarbejdet en undersøgelse for Magasinet Penge fra DR, som kortlægger danskernes køb af deals fra de omkring 20 dealsites som Sweetdeal og Downtown - og ikke mindst, om de overhovedet får dem brugt.

Undersøgelsen bygger på svar fra 1.549 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år. Heraf er der 56 %, der enten er tilmeldt eller har været tilmeldt nyhedsbreve fra en tilbuds- og fordelsklub.

Der er mange forskellige tilbudsklubber, som danskerne kan melde sig ind i. Men der tegner sig dog et klart billede af, hvilke klubber der er de mest populære, hvor flest danskere får mails fra. Næsten halvdelen af de adspurgte får mails fra Sweetdeal, og en fjerdedel får mails fra hhv. Downtown og Spotdeal.

67 % har købt et værdibevis inden for det sidste år

Danskerne er vilde med gode tilbud, og faktisk har hele 67 % af de adspurgte købt et værdibevis inden for det seneste år, og hele 28 % har købt værdibeviser 4-5 gange.

Men der er et stort spænd på, hvor meget de adspurgte danskere køber værdibeviser for. De fleste køber for et sted mellem 100-999 kr. Men faktisk har 7 % købt for mere end 5.000 kr. inden for det sidste år. I gennemsnit har danskerne købt værdibeviser for 1.646 kr.

Og hvad køber vi så værdibeviser til?

Restaurant og cafébesøg er det, der hitter hos danskerne, når de køber værdibeviser. Men også weekendophold og takeaway er det, danskerne køber på de forskellige dealsites. Derimod er det ikke koncerter eller shows, som trækker, når vi scanner de forskellige tilbud.

Kigger man på fordelingen imellem køn, så står det klart, at det er mændene, som køber restaurantbesøg, og kvinderne primært personlig pleje. Det er også mændene, som vælger at købe flest ophold og oplevelser.

Vi køber i blinde

Undersøgelsen har vist, at 53 % af de adspurgte ikke kendte til den virksomhed, som de købte et værdibevis til. Hele 56 % af kvinderne kender ikke til de virksomheder, hvor de handler, hvorimod knap halvdelen af mændene handler i blinde. Dog havde omkring en fjerdedel af mændene og kvinderne handlet hos virksomheden tidligere, førde købte et værdibevis til den.

Men bliver værdibeviserne brugt, og kommer vi igen?

Da Dwarf første gang undersøgte danskernes handel af værdibeviser i 2012, havde 24 % oplevet, at de ikke fik brugt deres værdibevis.

Se hele undersøgelsen fra 2012 her

I dag er dette tal steget til 31 %, og 2 % af de adspurgte får faktisk aldrig nogensinde brugt deres købte værdibeviser.

Dette svarer til, at der ligger for 168 millioner kroner ubrugte værdibeviser. Dette udregnes ved at tage den gennemsnitlige værdi af en deal og holde den op imod antallet af ubrugte deals. I forhold til 2012 hvor Dwarf sidste gang lavede beregningen, har de forskellige dealsites oplevet en stigning fra 110 millioner kroner ubrugte værdibeviser, og det må siges at være en god forretning for dem, men bestemt ikke for de danske forbrugere.

Men når vi får brugt vores værdibeviser, er det ikke fordi vi skynder os at komme igen. Undersøgelsen viser, at hele 84 % ikke har handlet i den samme virksomhed, som de har besøgt med et værdibevis, igen - uden et værdibevis.

Dette kan skyldes, at 15 % oplevede, at de fik en dårligere kvalitet hos virksomheden, fordi de havde købt et værdibevis fremfor, hvis de havde betalt fuld pris. Dog er 17 % af de adspurgte blevet positivt overrasket over oplevelsen hos virksomheden.

Magasinet Penges dækning af undersøgelsen

Læs artiklen 'Undersøgelse: Danskerne har 168 millioner kroner i mailboksen' fra dr.dk

Læs artiklen 'Undersøgelse: 80 procent af kunderne vender aldrig tilbage efter købt deal' fra dr.dk