Halifax: Digitalisering fra A til Z

"Det er en fornøjelse at kaste et projekt efter Dwarf. Det er nærmest som om de opnår samme tilfredsstillelse ved at påføre min organisation forbedringer, som jeg selv gør. Og det er en drivkraft, der mærkes i både proces og resultat."

Ulrich Dehler, Adm. direktør, Halifax Burger Restaurant

Når Dwarf siger synlig værdiskabelse, så mener vi det. Og i vores samarbejde med Halifax fik vi virkelig mulighed for at vise, at vi kan. Skabe værdi altså – med vores løsninger.

Halifax er vokset fra én restaurant i Frederiksborggade med 20 borde til 6 restauranter med flere hundrede siddepladser på 7 år og er i dag den største kvalitetsburgerkæde i København. Successen er skabt først og fremmest ved at servere masser af gode burgere til gæster i de næsten altid fyldte restauranter. Men overraskende mange kunder ringede også takeaway burgere ind over telefonen. Det kan godt skabe lidt kaos i rush hours. Derfor ønskede Halifax, at næste udgave af websitet skulle byde på en responsiv takeaway oplevelse.

Halifax’ claim to fame er - udover kvalitet - variationen i deres udbud – en mix and match-extravaganza ud i brød, kød, grønt og alle mulige former for garniture. Faktisk er der 205.000.000.000.000 kombinationsmuligheder i Halifax’ menukort – har vi regnet ud. Vil du have gedeost og pommes rösti i din oksekødsburger – så får du det. Med kartoffelmos og HP-sauce on the side. Det er lige så nemt som at bestille den klassiske burger. Og så er der endda også plads til vegetarer.

Halifax point of sale og takeaway - burgerstation

Den oplevelse må ikke gå tabt for onlinekunder, uanset hvilket device de bestiller fra – mobil, tablet eller desktop. Og så skal det være nemt første gang – og endnu nemmere næste gang, for der er jo ingen grund til, at kunderne skal konfigurere deres yndlingsburger hver fredag. På Dwarf tror vi på content, value og mobile first.

  • Man skal have overblik over content – f.eks. at der er 205 fantasillioner kombinationsmuligheder.
  • Man skal forstå, hvordan den digitale løsning bidrager til forretningen – f.eks. ved at tiden kan bruges på real live service – frem for at hænge i telefonen og forklare valgmuligheder. Kachiing!
  • Man skal bygge løsningen med udgangspunkt i mobilen – hvor man har begrænset plads til rådighed og derfor skal være knivskarp i designet af brugeroplevelsen.

Det er helt okay at være hysterisk

....med hygiejnen, når du arbejder med ferske fødevarer. Derfor går Halifax mere end almindeligt op i at have 100% styr på temperaturer og rengøring. Hver tredje time tjekker de temperaturen i dip, tilbehør & dressinger. Med faste intervaller prøvesteger kokkene bøffer og måler kernetemperaturen. Personalet tjekker de friske varer om morgenen, når de ankommer i kølebiler. Med 5 restauranter, masser af ingredienser og store ambitioner bliver det til rigtig mange tal.

"Dwarf opererer som et mangfoldigt, men sammentømret team, der ved hvad de hver især er bedst til. Dette gør dem smidige i projektstyringen og giver dem en bred pallette at arbejde ud fra, når der skal tænkes i kreative og atypiske løsninger. Og det er meget værdsat."

Ulrich Dehler, Adm. direktør, Halifax Burger Restaurant

Derfor har vi udviklet en iPad-baseret egenkontrol løsning, der kan holde styr på det hele. Et digitalt termometer sender temperaturen direkte til app’en – og det er app’en, der holder styr på hvornår, hvilke varer skal tjekkes. Man kan ikke skrive forkert – og tidspunktet for hver måling logges. Hvis temperaturen overstiger grænseværdierne, bliver kokken bedt om at kassere fødevaren og rapportere, hvordan problemet er opstået.

Når Fødevarestyrelsen kommer forbi, kan restaurantchefen logge ind og vise data og rapporter. Og Halifax kan fra centralt hold overvåge køkkenhygiejnen i alle restauranter.

Løsningen er bygget op af ”kontrol-klodser”, så Halifax kan bruge samme løsning til alle andre kontrolrutiner. Fra rengøringstjek om morgenen til lukkelister om aftenen. Løsningen er bygget på en kombination af Drupal open source teknologi og iOS.

Vi mener, at nøglen til at digitalisere processer ligger i at komme ud i virkeligheden hos kunden. Så når vi bygger el-eftersynsapp’en til Sikkerhedsstyrelsen, kører vi rundt med en elektriker – og når vi laver egenkontrol med Halifax, er vi med i køkkenet. Vi skal se og forstå arbejdsprocesserne. Hvem står hvor? Hvor meget bordplads er der? Hvordan er netværksdækningen i kølerummet? Og i kælderen? Osv. Osv.

Det er ikke hurtigere at lave selve målingen. Et termometer, blyant og papir er ganske gode redskaber. Men løsningen minimerer risikoen for fejl – og hygiejnen og glade smileys handler netop om at undgå den lille fejl – der kan sende en bunke gæster hjem med ondt i
maven. Den systematiske opsamling af data giver ny viden, der både kan bruges til forebyggelse og minimering af madspild. Dét skaber værdi for Halifax.

Hvor tjekket er dit bondesign?

Betjening, bestillinger og betaling skal bare køre i restauranter. Hvis ikke bliver både kunder og medarbejdere sure, fordi flowet er dårligt, og der er fejl i ordrerne osv. Rimeligt ærgerligt at få gedeost i sin burger, hvis man havde bestilt cheddar – bare fordi tjenerens håndskrift aldrig kom forbi 4. klasses niveau.

Okay, Halifax havde selvfølgelig et rigtigt kasseapparat, før vi kom ind i billedet. Et som tilmed havde tjent dem rigtig godt. Men når man nu alligevel er i gang med at digitalisere forretningen og skal finde en måde hvor en skræddersyet burger fra nettet, kan puttes ind i et gammelt Casio-apparat, kan man ligeså godt gå grundigt til værks, så da vi udviklede et iPad-baseret Point of Sale system til Halifax, havde vi også lige en ”bon design workshop”.

For hvordan vil kokken helst have organiseret bestillingen? Og er der mon forskel på, hvad man har brug for ved hhv. brød-, bøf- og samlestationen? Det er der selvfølgelig, ligesom der er meget at lære ved at se, hvordan tjenerne bruger kasseapparatet i praksis.

Efter forarbejde i restauranterne lærte vi at forstå medarbejdernes arbejdsgange og udfordringer, og udviklede derefter en cloudbaseret iPad løsning med en gennemtænkt struktur og logik: store knapper og maksimal tastehastighed. Løsningen er bygget i et php framework, hvor javascript er brugt til hastighedsoptimering, og løsningen er pakket ind i en iOS-app for at få adgang til al funktionalitet i iPad’en. Hvis du vil vide mere om teknologien, må du ringe. 

Point of Sale og egenkontrol blev rullet ud restaurant for restaurant i efteråret 2014. I januar 2015 gik vi live med den responsive takeaway løsning. Digitaliseret burgerkæde fra A til Z. Okay, måske ikke helt til Z. For der er jo mange nye muligheder, når man har en kompletløsning, der kan snakke sammen. Måske kunne kunderne selv beame drikkevarerbestillinger til baren? Og når nu kasseapparatet ved hvor mange hvide boller, der er brugt en fredag kl. 17.34 – kunne det så ikke selv bestille nogle flere, hvis erfaringen siger, at det næppe er nok? To be continued....

Se løsningen her

Book et møde med en dværg