Back
B
y
c
y
k
l
e
n

B
E
D
R
E
D
E
S
I
G
N
G
I
V
E
R
H

Hvordan kan UX og design gøre bycyklerne hurtigere, tænker du måske. Handler dét ikke udelukkende om batteri, motorkraft og gode ben? Det korte svar er nej. Det handler nemlig også om, hvor nemt og hurtigt du kan finde en ledig cykel, hvor nemt og hurtigt du kan booke dén og låse den op og hvor nemt og hurtigt du kan aflevere den igen, når du er færdig med at bruge den. Og så selvfølgelig også om, hvor nemt og hurtigt du kan slutte dig til de mange tusinde københavnere, der allerede har taget bycyklen til sig.

OPGAVE

Bycyklen er tænkt som det ”fjerde ben” i den offentlige transport, der både kan virke trængselsreducerende, samt fremme en sund og grøn transportform. For turisterne er bycyklen en oplevelse. For københavnerne – og fonden bag bycyklen - er den et transportmiddel. Og et transportmiddel bliver først rigtig populært – og i stand til at ændre trafikvaner, når løsningen er bedre end alternativerne. Hurtig, billig, driftssikker og pålidelig.

Her er skærmene på bycyklerne akilleshælen for den ambition. Bycyklen har desværre gentagne gange været udsat for massivt hærværk med hundredevis af smadrede bycykel-skærme. Derfor ønskede Bycyklen en skærmfri cykel – og derfor også en opdateret, brugervenlig og intuitiv app, der kan gøre skærme på cyklerne overflødige. Det var opgaven.

LØSNING

Brugeroplevelsen er enkel og direkte. Den er en del af et transportmiddel, der skal fungere gnidningsfrit hver dag. Fra logo og designsprog, til navigation, brugerflows og prisstruktur. Enkelt og ligetil – så den digitale betjening understøtter hurtig hverdagsbrug – hver dag. Og selvfølgelig ensartet på tværs af iOS, android og web.

Bycyklen har fået en ny identitet, som er genkendelig og føjer sig fint til Metro og S-tog sproget, samtidig med at app’en giver nogle nye muligheder for at give brugeren overblik over ledige cykler i nærheden, tidligere ruter, forbrug og meget mere. Selv prisstrukturen er strammet op, så det er nemt at se, hvor billigt et alternativ Bycyklen er ift. alle andre batteridrevne transportmidler i byen. Altid 0 kroner i opstart – og minutpriser helt ned til 42 øre.

I forbindelse med den nye identitet har det været aktuelt at skabe et nyt website, som forventes at blive lanceret i starten af 2020.

RESULTAT

Løsningen gør keywords som ”nemt” og ”hurtigt” til en realitet. Brugerne kan nemt og hurtigt finde en ledig cykel, oprette en bruger, se betalinger og meget mere. Vi kan ikke skære tid af de 30-40 minutter brugeren i gennemsnit sidder på cyklen, men vi har gjort det meget nemmere at finde, booke og aflevere cyklen med den nye app. Den tid kan ikke blive meget kortere.

20.000 har foreløbig hentet den nye app, selvom det stadig er muligt at bruge skærme på de ældre af bycyklerne, og feedbacken er meget positiv. Den endelige dom kommer med foråret, for når det er vinter, er det i høj grad Bycyklens 6.000 faste abonnenter, der prøver løsningen.

UDSAGN

”Dwarf har udfordret os på den kreative måde og har påvirket vores måde at tænke forretningen på – og har leveret langt over forventning. Samtidig er Dwarf enormt serviceorienterede med en stærk projektledelse, vender altid retur som lovet og har i det hele taget holdt os i hånden hele vejen, så vi vil til enhver tid anbefale Dwarf”, Tina Füssel, adm. direktør Bycyklen.

Løsning

VISUEL IDENTITET og App design

Kompetencer

  • Koncept
  • Forretningsudvikling
  • UX
  • Design
  • Identitet

År

2019