Digitalt makeover til Bycyklen

Nye løsninger

Fremover bliver det endnu nemmere at tage en tur på en af de hvide bycykler, der i stigende grad præger gadebilledet i Købehavn.

Dwarf har fået rollen som samarbejdspartner for Bycyklens nye, digitale makeover og skal desuden stå for at konceptualisere et økosystem for firmaets digitale kanaler. Centralt i dette projekt er lanceringen af en mobil-app, der gør det muligt at leje og låse en Bycykel op på rekordfart. App’en skal gøre det muligt for alle smartphone-brugere i København at hoppe på Bycyklen uden først at oprette en bruger. På den måde vil Bycyklens brugere opleve minimal friktion og tidsspild i den proces.

De karakteristiske, hvide elcykler er populære hos både lokale og turister og ses konstant svævende gennem hovedstadens gader. Gennem de seneste år har Bycyklen gjort sit indtog i byen og er godt i gang med at indtage rollen, den oprindeligt var tiltænkt, nemlig den som det fjerde ben i den kollektive transport. Bycyklerne supplerer byens transportnetværk – busser, toge og metro – ved at bringe pendlere den sidste kilometer mellem A og B. I synergi med offentlig transport fungerer Bycyklen dermed som en trængselsreducerende, grøn transportform.

Bycyklen har dog ambitioner om at udfolde sin tjeneste til endnu flere cyklister, hvilket også er årsagen til Bycyklens planlagte, digitale transformation. Med endnu skarpere fokus på de digitale berøringsflader ønsker Bycyklen at varetage sit greb i den eksisterende kundebase, og gøre det let og intuitivt at onboarde nye kunder til sin service.

Derudover indebærer projektet optimering af de digitale processer, og der skabes sammenhæng mellem hjemmeside, app og cyklernes tablet. Med en datadrevet tilgang til brugeroplevelse og design ønsker Dwarf at opnå nye højder for Bycyklen. Beslutningstagning, både under og efter projektet, skal være underbygget af dataperspektivet, og derfor funderet på alt fra brugeradfærd til trafik-statistik. Det skal bevirke, at Bycyklens vision om at være pendlere og turisters foretrukne grønne transportmiddel, bliver understøttet – samt at interne processer hos firmaet simplificeres og effektiviseres.

Robin Nowicki, Chief Design Officer hos Dwarf, udtaler:

"Det er en stor motivation for mig, at være en del af at bygge og designe noget, som anvendes af så mange – i dette tilfælde både af turister og lokale, for hvem cyklerne agerer som både et supplement og et alternativ til eksisterende transportformer. Rejsen fra de helt originale, oldschool metal-cykler man smed en 20'er i, til den nuværende iteration af Bycyklen – en allerede fungerende løsning med indbyggede tablets – er imponerende. I min optik kommer den nye app til at fuldende den digitale rejse ved at gøre unlocking af cykler, oprettelse og betaling intuitivt og lynhurtigt."

Iben Keller, PR- og kommunikationschef hos Bycyklen, udtaler:

"Vi har længe drømt om at få en Bycykel-app, da apps jo efterhånden er en naturlig del af en mobilists hverdag – vi skal være der, hvor brugerne er. Da vi er ved at udvikle en Bycykel version 2.0 uden tablet, er det naturligt at få gjort noget ved det nu. Appen skal først og fremmest bruges til at finde og logge ind på Bycyklerne. Derudover vil en app lette onboarding-processen og dermed fjerne en mulig barriere hos potentielle brugere af Bycyklerne. Da vi endda kan fjerne oprettelsen helt for lejlighedsvise brugere, bør denne barriere blive elimineret helt."

"Vi valgte at samarbejde med Dwarf, fordi de lavede et rigtigt godt oplæg i budprocessen, og fordi de har tilknyttet kompetente ressourcer til projektet. Appen er begyndt at tage form nu og det bliver superspændende at se, hvordan brugerne modtager den, når vi når så langt. Det er vores drøm, at ”alle” i fremtiden skal ”have Bycyklen i lommen”!", slutter Iben.