Retur til din kurv

Nyheder om Dwarf

Virksomheder bruger utallige kneb for at få os til at afslutte handler, vi selv har antydet ved at lægge varer i den online indkøbskurv, og derefter er stukket af fra. Det stærkeste våben er den personaliserede e-mail, og det kan give bonus at fokusere på andre ting end købsbudskabet. 

De fleste kender det. Man tilmelder sig et nyhedsbrev. Surfer rundt i den pågældende webshop. Fylder en vare i kurven, men forlader sitet uden at købe. Kort efter ligger der en mail i indboksen, der tilbyder dig den samme vare – måske endda til en billigere penge.

Hvis du, kære marketingprofessionelle, selv er ved at være træt af pris- og procentfokuseret salgsgas, så giver vi dig en række brugbare alternativer til dit abandon basket program.

A/B test dine mailprogrammer

Egentlig er det ikke rocket science. Det meste logik siger, at man skal teste sine digitale tiltag. Det gør dig nemlig klogere – især på det der rammer forbi skiven.

Men der er et virvar af parametre at teste på – og hvilke skal man vælge? Vi har rigtig gode erfaringer med at krydsteste tekniske parametre som tidspunkt og ugedag for udsendelse overfor indholdsparametre som argumentationstyper, personalisering og storytelling.

Send dine mails hurtigst muligt

Lidt en no-brainer. Det nytter som bekendt ikke at vente dage eller uger med at samle en kunde med en forladt kurv op. Det skal gøres inden for – ja ikke bare 24 timer – men helst den samme time kunden har forladt sitet. SaleCycle.com har lavet et stort studie af vigtigheden af timingen i abandon basket e-mails, og vi kan tydeligt se den samme tendens blandt vores kunder.

Der er selvfølgelig forskel på, hvor langt kunderne når i et check out flow. Mens nogle bruger kurven til kvalificeret overslagsudregning, sidder andre reelt set i svære købsovervejelser. Derfor kan der være forskel på hvor hurtigt den enkelte skal udsættes for næste påvirkning – og på typen af det indhold, der skal serveres.

Omsætningen fra e-mails stiger markant

Se hvor meget etraveli har fået ud af deres marketing automation.

Flash dine USP’er

Det nytter ikke bare at vise en række varer og så krydse fingre for, at kundens købelyst melder sig. Der skal mere til. Ikke nødvendigvis meget men noget. Et par vink med en vognstang, i form af netop de services, der gør jeres virksomhed særlig, falder i langt bedre jord end endeløse rabatprocenter og tilbudspriser.

En god salgspointe kan ikke nævnes for ofte. Det behøver i realiteten ikke være sværere end at understrege en ganske naturlig pointe: ”P.S. Husk du kan returnere ubrudte varer uden beregning.”  Ligesom på websites skader ærlighed og forsikring ikke, når mailmodtagere skal fatte tillid til et brand. Så i stedet for at flashe varer og pris, så flash de gode argumenter for at gøre en handel med dit brand.

Brug psykologi i mailen

”5 personer kigger lige nu på dette værelse” og ”1 værelse tilbage til denne pris”. Du kender det sikkert. Hotels.com, Booking.com m.fl. lægger flittigt adfærdspsykologisk madding ud. Og selvom de fleste på overfladen oplever den som stressende og irrationel, så har maddingen en dybere psykologisk påvirkning.

Det er velkendt at modtagerens koncentrationsevne er kortvarig i læseøjeblikket, og derfor har vi eksperimenteret med at sende de psykologiske kneb helt frem i mailen. Egentlig mest ud fra den tanke, at kunden skal bekræftes i, at vedkommende gør det rigtige. Så når der står, at 472 biletter til London i november måned er booket inden for de seneste 24 timer, er det ikke (primært) for at fremkalde stress, men for at signalere at kunden er på rette vej.

Vær ærlig og konverter tilliden til data

Der er ingen grund til at stikke kunderne blår i øjnene. De ved godt, at en forladt kurv udløser en mail, såfremt de har givet permission. Så hvorfor ikke komme dem i møde? I stedet for at udstille de varer, som de ikke købte for 10 minutter siden, så spørg dem til serviceniveauet.

Quickpolls er en anderledes måde at sikre interaktion med kunderne. For de fleste er vilde med at give deres mening til kende – hvis bare de slipper for at skulle bruge dyrebar tid på et otte siders survey. Derfor: Et spørgsmål frem i mailen og et call-to-action, der fører direkte til kurven. Vi har endda oplevet, at quickpoll-mailen i nogle måneder performer bedre end den typiske abandon-basket-mail.

Skal vi hjælpe jer med den rigtige dialogindsats, så kontakt vores Head of Marketing Automation, Andreas Mailand.