Mobilshopping i kraftig vækst

Whitepapers & analyser

Det er super ærgerligt, at det specielt er de danske shops, der ikke er mobiloptimerede.

Peter Grønne, Dwarf

Hver femte dansker handler ind fra mobilen og hver fjerde fra en tablet. Nethandlen bliver mere og mere mobil, og det stiller krav til nettets købmænd. Hvem gør det lettest for kunden at mobilshoppe?

Netshopping flytter fra computerskærmen og skrivebordet over til sofaen – eller ud i det offentlige rum, hvor mobiltelefonen er det foretrukne redskab til at gå online. 19 pct. af danskerne – hver femte – handler i dag ind fra mobilen, mens 25 pct. handler ind fra en tablet. Ifølge eksperterne vil den udvikling kun stige, hvilket skærper konkurrencen om den gode mobile shoppingoplevelse.

Det fremgår af en analyse af danskernes indkøbsvaner på nettet i forbindelse med undersøgelsen Shop Excellence 2014, som er udarbejdet af webbureauet Dwarf i samarbejde med Userneeds. 

Download Whitepaper (29 sider PDF)

”Hver femte danske lyder måske ikke af så meget. Men for to år siden, da vi spurgte danskerne sidst, var det kun én ud af 15, der shoppede med deres smartphone. Så mobilen vinder markedsandele meget hurtigt, selvom der stadig er mange shops, der giver brugerne en kummerlig oplevelse på mobilen ,” siger Peter Grønne, partner i Dwarf.

Flere danskere bruger mobilen til e-handel

Analyse af mobilløsningerne på de 50 mest populære butikker i Shop Excellence 2014 viser imidlertid, at 19 af de 50 mest populære danske webshops ikke tilbyder en mobiloptimeret brugeroplevelse. Det samme er kun tilfældet for én af de udenlandske top 50-shops.

”Det er super ærgerligt, at det specielt er de danske shops, der ikke er mobiloptimerede. Det er også lidt paradoksalt, for vi er et af de lande med flest smartphones pr. indbygger, og vi har efterhånden også mange mobile betalingsløsninger. Det handler nok desværre om, at en stor del af de danske top 50 shops mangler den finansielle styrke til at følge med de store internationale shops,” siger Peter Grønne.

4 ud af 10 danske topshops er ikke optimeret til mobilen

Også Martin Thorborg, stifter af Amino og ekspert i e-handel, tror på en eksplosiv udvikling mod mobil nethandel:

”eBay sælger 8.000 biler hver uge via mobiltelefonen, så mobilhandel vil bare stige og stige. Når der ikke er flere, der allerede gør det, så handler det om, at det er besværligt. Den største barriere er betaling. Det er ikke let nok i dag på mobilen,” siger Martin Thorborg.

Kampen om mobil betaling

De fleste mobile online shops tilbyder traditionel dankort/kreditkort betaling, hvilket kan være ret bøvlet på en 4-5 tommer stor skærm. Nogle af de største internationale shops har en ”one-click-buy”-funktion, hvor shoppen gemmer kreditkortdata, så de ikke skal tastes ved hver transaktion. Men den løsning er kun attraktiv i store shops, man bruger regelmæssigt, og den virker måske også for risikabel for en del brugere.

Mens det kun gælder en udenlandsk på top 50 listen

Derfor er det spændende at se, hvem der vinder kampen om mobil betaling. Danske Banks MobilePay har med over en million brugere på få måneder taget CtC-markedet med storm. Swipp, fællesløsningen som de andre store banker markedsfører, kom lidt senere og er lidt mere bøvlet at installere. Derfor har den endnu ikke samme succes som MobilePay. Tilsvarende har mobilselskaberne lanceret Paii, den digitale pung, som bedst kan beskrives som et mobil-debetkort. Der skal altså enten manuelt eller automatisk overføres penge til Paii-kontoen.

For nylig valgte COOP og Dansk Supermarked at takke nej til Danske Banks MobilePay Business. Umiddelbart var begrundelsen, at hastigheden var for dårlig, men det er også et marked, hvor der sker store ændringer i øjeblikket.

Det er tablet-handel, der stiger mest for øjeblikket, mens smartphone anvendes som en vigtig inspirations- og oplysningskilde.

Annette Falberg, direktør i FDIH

Mobil bliver den vigtigste platform

Mette Skovgaard Frich, seniorkonsulent i Retail Institute Scandinavia, mener, at mobilen bliver den vigtigste platform for online-handel i fremtiden.

”Mobiltelefoner og tablets vinder mere og mere indpas i takt med, at de bliver mere udbredt, og at vi bliver mere vant til at bruge dem, og at butikkerne mobiloptimerer deres sider og udvikler spændende apps. I USA taler man allerede om mobilen som den vigtigste digitale platform, fordi den altid er lige ved hånden, og mange kæder udnytter det til bl.a. at koble den sammen med deres loyalitetsprogrammer. Lykkes det ved hjælp af loyalitetsfordele at få kunden til at downloade en app, der registrerer, når kunden besøger butikken, kan man ved hjælp af geolokationsfunktionen i telefonen følge kunden rundt i butikken og på den måde samle en masse viden om både kunden, og om hvor man skal placere varerne, lave in-store-markedsføring, mm.,” siger Mette Skovgaard Frich.

Annette Falberg, direktør i FDIH, ser tilsvarende skiftet mod mobile platforme som afgørende for succes på nettet fremover.

”Vi forudser et skifte i handlen, hvilket betyder, at man som netkøbmand skal være til stede på alle platforme. Det er tablet-handel, der stiger mest for øjeblikket, mens smartphone anvendes som en vigtig inspirations- og oplysningskilde. Når der kommer bedre mobilbetalingsløsninger, så vil mobilen også i stigende grad blive anvendt til at afslutte købet på,” siger Annette Falberg. 

Mens verden bliver mere mobil, så er det stadig på laptop og desktop skærmen, at de fleste varer bliver solgt. Og her er der stadig masser af muligheder for at udvikle nogle langt bedre online shoppingoplevelser. Men mobilen har taget en pæn bid allerede, så det er på tide at få mobilshopping skrevet ind i strategiplanen, hvis det ikke allerede står der.