På vej mod det usynlige interface

Nyheder om Dwarf

Digitalt design og UX har gjort sit indtog i den finansielle branche, og det betyder, at standarden for brugeroplevelser i forbindelse med betaling, lån, aktiehandel mm. hele tiden rykker sig. Senest har Google meldt sig ind i ræset og eksperimenteret med, om vi overhovedet har behov for et designet interface i f.eks. en digital betalingssituation.

Forestil dig at du er på en restaurant og skal betale. Du har tre muligheder for at afregne ud over en tur i opvasken: kontant, dankort eller mobilbetaling. Første mulighed har eksisteret længere, end nogen ved. Den anden mulighed har eksisteret siden 1983. Den sidste mulighed har eksisteret siden 2013.

Mens vi reelt ikke aner, hvor lang tid det tog at komme fra første til anden mulighed, tog det helt præcist 30 år at komme fra mulighed to til tre. Mindre end tre år efter er de eksisterende betalingsmetoder fejet af banen af et stykke software. At betale kontant eller med kort er nu erstattet af at mobilepaye. Og det er ikke kun bankerne, der vil lege med.

I’ll pay with google!

I Norden er vi langt fremme, hvad angår mobilbetaling. Men i kulissen lurer giganterne, og her er Google med deres Hands Free løsning i virkeligheden det første bud på digital disruption af den mobile betalingsteknologi. I første omgang er det dog kun indbyggerne i South Bay i Californien, der skal vænne sig til at sige ”I’ll pay with Google”, og indtil videre kun når de besøger McDonald’s.

Teknologien er så innovativ, at den fjerner irritationsmomentet ved at skulle have sin smartphone op af tasken og tilgå en app. App'en og kasseapparatet snakker ganske enkelt sammen, og verificerer hinanden gennem bluetooth. Det intelligente er, at man derved flytter selve betalingshandlingen fra kunden og over til ekspedienten. Designperspektivet er progressivt. For det første vendes fremadstormende bip-og-betal og pay-as-you-go-løsninger fuldstændig på hovedet ved at gøre ekspedienten til den, der udfører betalingen. For det andet gøres interfacet ubetydeligt i betalingssituationen. Hvor længe den konstallation er nødvendig, vil de næste designs af smartbetalingsløsninger vise.

Foto: Google Hands Free Payments

Design sat i system

Designsystemer er med til at definere den måde, vi interagerer med brands på. Derfor investerer virksomheder markant i design thinking og UX – en tendens vi har set i Danmark og sandsynligvis vil se intensiveret i de kommende år. Responsivitet som begreb har nu nogle år på bagen. Vi ser derfor nu, at typiske tilgange til den gode brugeroplevelse – f.eks. brugen af touch ID, burgermenuer, swipe, on/off – bliver strømlinede som følge af et par år med forskellige måder at lave responsivt design på.

Ensretningen i design sker på baggrund af millionvis af interaktioner og målinger, og det åbner for, at designelementer og brugeroplevelser kan puttes på flaske. Salesforce’s design- og identitetssystem indeholder guidelines til alt fra brug af farver og typografisk opsætning til brug af komponenter.

Design- og identitetssystemer er både med til øge den generelle brugervenlighed, men det er også med til at skabe et mere generisk internet. Tænk bare på hvordan produkter som bøger, cykler eller biler har mange forskellige designs, men alle repræsenterer en arketype; en fælles konvention om hvad de er. Det lyder ensformigt, men det åbner en ny flanke. Flere og flere brands og organisationer udvikler deres egne systemer, og det er med til at skabe en gennemgående omnichannel brugeroplevelse. Når løsninger følger samme metodik ud i design og brugeroplevelse, genkender brugeren elementer af designet, handler intuitivt på det, kommer hurtigere fra A til B, sparer tid og bliver en mere loyal kunde.

Prototypen på en prototype

Værdien i hurtigt at teste og lære af en prototypes muligheder og begrænsninger er betydelig. Med en effektiv designproces frem til og med skitseringen af en prototype er det ikke ualmindeligt at nå 80 % ad vejen på 20 % af tiden. Fleksibiliteten i prototypingprocessen betyder, at designet af den rejse, man skal sende brugeren ud på, bliver omdrejningspunktet.

Det er langt mere interessant at starte med at åbne for muligheder frem for at starte med at begrænse sig, når man bygger digitalt design og digitale løsninger på forretningsmæssige udfordringer. Derfor bliver prototypingværktøjer i øjeblikket lanceret i stor stil. I den kontekst skærpes konkurrencen om, hvem der kan levere de mest virkelighedstro integrationer. Og det er godt nyt for designeren og UX’eren, der i contentets navn sidder med gode kort på hånden, når organisationen, bureauet og i sidste ende kunden skal have en smagsprøve på en brugeroplevelse.

Fine Fintech designs

Fleksibiliteten i designprocessen kan sikre markedsandele – og her er vi tilbage ved indledningen. For mulighederne i design har især én sektor luret. Financial technology - eller mundret sammentrukket Fintech - var et af de store samtaleemner i 2015, og i 2016 løber der Fintech-konferencer af stablen i både København og Madrid. Finanssektoren har med andre ord stort fokus på betydningen af UX og design i deres digitale forretningsmodeller.

Det betyder, at nye spillere inden for især banker og forsikringsselskaber bruger digitalt design og UX aktivt til at vinde markedsandele og til at forsimple deres produkter for kunderne. Hvis quicklån gik hurtigt i 00’erne, så eksekveres de med ekspresfart i dag takket være en brugerrejse og et servicedesign, der er skabt til at bringe kunden fra overvejelsesstadiet til købet gennem et minimalt antal trin. Alt sammen drevet af en smartphone- og tabletudvikling der skærper kravene til pladsforbruget og tvinger designeren til at gøre funktionaliteten ekstra intuitiv.

Sammen med blandt andet detailbranchen, bettingbranchen og hotelbranchen har finanssektoren formået at bruge digitale designs psykologiske kneb i alt fra layout til wording til at gøre deres produkt så tilgængeligt og så ubesværet som muligt.

Vivus.dk har forsimplet låneprocessen med digitalt design

Fintech handler i allerhøjeste grad om at være på forkant med udviklingen, og på forkant med hvad brugernes behov er, og hvad de er parate til. Her er brugeroplevelsen helt central.

At MobilePay i Danmark er et hestehoved foran konkurrenterne, beviser deres snarrådige anerkendelse af det stigende behov for et mobilitetstilpasset produkt. MobilePay stod i 2016 foran en opgardering med teknologien PowaTag. På trods af en anslået værdi på 2,7 mia dollars, måtte ejeren, Powa Technologies, imidlertid dreje nøglen om tidligere i år, men efterlader samtidig et lukrativt konkursbo i form af en teknologi, der forener brugerens mobilitet, køb og betaling i én og samme løsning. MobilePay har i forvejen brugerskaren, og derfor kan PowaTag være gamechanger-teknologien, der tager den populære betalingsapp til næste niveau.

Og mens vi i Danmark hylder storebror MobilePay og medlidenhedsfuldt ser ned på lillebror Swipp, har den rige onkel fra Amerika - Google - altså iført sig betalingsteknologiske syvmilestøvler og er klar til at præsentere det amerikanske marked for en helt anden form for smartbetaling. En metode der med udgangspunkt i det usynlige interface endnu engang sætter nye standarder for brugervenlighed og det gode digitale design. Jo, betalingsapps betaler sig.