Børnetelefonen.dk: En digital håndsrækning

Nye løsninger

Det skærer én i hjertet, når børn bliver forsømt, mobbet eller det der er værre. Derfor var det en kilde til stor frustration hos Børnetelefonen, at netop disse børn ringede ind og blev mødt af ventemusik. Børnetelefonen anno 2015 er heldigvis mere end navnet indikerer. Den er også et website, en chat og en digital brevkasse.

Derfor havde Børns Vilkår – der står bag Børnetelefonen – den indgangsvinkel, at alle skal have noget med, når de besøger Børnetelefonen.dk – uanset om de sidder med smartphonen ved øret eller med snuden i skærmen. De havde et ønske om et tidssvarende site, der taler direkte til problemramte børn på tværs af alder. De havde en drøm om at kunne filtrere nemmere i deres store database og gøre de mange breve, anonyme børn sender ind, let tilgængelige for andre børn. Begge dele er blevet til virkelighed i en responsiv Drupal-løsning.

Børnetelefonen.dk’s fremtoning har fået et boost i både design, sprog og brugervenlighed, men vigtigst af alt uden at blæse på sitets integritet. De tusindvis af anonyme breve fra fortvivlede børn, som børnetelefonen.dk modtager hvert år, er nu blevet kategoriseret. Samtidig sørger filtreringsmekanismer for at indholdet på den side, barnet kigger på, hele tiden er relevant i forhold til de problemer, barnet har angivet. Uanset om det er journalistisk eller brugergenereret indhold. Det betyder, at hver side reelt bliver en forside.

Som noget ganske nyt har børnene nu også fået deres eget forum, hvor de kan hjælpe hinanden. Børns Vilkår tror på, at et trygt digitalt rum, hvor børn kan dele oplevelser med hinanden, vil gøre dialogen endnu mere åben og række ud til børn, der tier om deres problemer.

Du kan selv stikke forbi bornetelefonen.dk og se det nye site.