Mobil kundeservice

I gennemsnit er det mere end hvert 4. besøg på vores kunders online sites, der kommer fra en mobil. Fra nul til 25 procent på 6 år – det er sindssygt hurtigt.

Smartphonen er fyldt 6 år, og mere end 7 ud af 10 voksne danskere har én. 65% af alle nyhedsbreve bliver åbnet på en smartphone. Dermed er smartphonen dén teknologi, som danskerne hurtigst har taget til sig. Skarpt fulgt af tabletten.

Derfor er det en stor og vigtig udfordring at beslutte sig for, hvordan I stadig kan levere en super brugeroplevelse når I pludselig kun har en skærm på størrelse med en halv rundtenom rugbrød til rådighed.

 Når brugerne er blevet mobile og i størstedelen af døgnet har en håndholdt device inden for armslængde, så skal onlinestrategien følge med.

Hos Dwarf tror vi ikke, at smartphonen erstatter laptop eller desktop computeren. Eller at tabletten gør det. Men jeres kunder vælger den teknologi, der er mest praktisk. Når man sidder i toget, eller hjemme i sofaen, eller lige snupper en pause i et møde, så er mobilen fremme, mens tabletten er blevet fast følgesvend på rejser, i sofaen eller soveværelset. Derfor skal jeres kunder kunne bruge deres mobil og tablet til alt det, der skaber værdi for jeres virksomhed på nettet i dag.

Dwarf kan hjælpe din virksomhed med at vurdere, hvordan I skal gribe disse smartphones og tablets an. Vi har lavet adskillige responsive websites, som f.eks. Tiger Music og Business Danmark. Vi har også lavet et elektronisk selvbetjeningssystem for Sikkerhedsstyrelsen. Det bruges til el-eftersyn, og elektrikerne kan tilgå systemet fra deres iPad eller andre tablets – og så blev løsningen tjent hjem i løbet af bare 80 arbejdsdage! Og i 2011 udviklede vi en iPhone app til Sticks’n’Sushi, hvor man kan bestille takeaway og bord, ligesom man kan betale med Sticks’n’Sushi gavekort og kontokort i app’en. I dag kommer ca. 15 procent af takeaway-salget fra app’en. Men hvad skal man så vælge?

Mobilsite, responsivt website, adaptivt website eller native apps?

Responsivt design, apps og mobilsites har hver sine fordele, og disse skal man udnytte bedst muligt i forhold til forretningsmodellen.

Det nye sort er responsivt webdesign. Det er web design, der tilpasser sig dynamisk til brugerens skærm uanset om det bliver klemt sammen på 320 gange 480 pixel på en lille smartphoneskærm eller skal vises på en desktop eller smart-tv. Et og samme site fungerer til alle skærme. 

Applikationer – bedre kendt som apps – giver til gengæld suveræne muligheder for bruge telefonens indbyggede funktioner, har nemmere ved at fungere offline og kan i det hele taget "programmeres" til hvad som helst. De er rigtig gode til funktioner som brugerne benytter ofte. Men de skal laves til hvert styresystem for sig - og de skal downloades af brugeren.

Et mobil website er et website, der er tilpasset mobiltelefonens varierende skærmstørrelse, og brugerne bliver dirigereret direkte fra den almindelige hjemmeside over til den tilpassede mobile side. Et mobilsite skal ikke bare være et redesign af din hjemmeside, som er tilpasset en mindre browserstørrelse. I stedet for skal man overveje, hvilke funktioner der skaber mest værdi for dine kunder – og så overføre dem til dit mobile website. Alt fra det almindelige website kan ikke vises på mobilen. Mobile websites kan brugerne finde ved  tilfældig browsing på nettet – og så sikrer de synlighed på Google, som apps ikke gør.

Responsivt design, apps og mobilsites har hver sine fordele, og disse skal man udnytte bedst muligt i forhold til forretningsmodellen. Der selvsagt også et hektisk teknologisk ræs for at skabe nye muligheder, så grænserne mellem teknologierne flytter sig og udviskes.

Vil du høre mere om vores mobile løsninger, eller ønsker din virksomhed sparring omkring jeres tilgang til den mobile verden, er du mere end velkommen til at give vores direktør Kim Skjoldborg et ring på tlf. 3816 0411 eller sende en mail til ksk@dwarf.dk

Book et møde med en dværg