Undersøgelse: 3 pointer om danske nyhedsbreve

Nyheder om Dwarf

Hos Dwarf begyndte vi i efteråret 2014 at arbejde med marketing automation, og selv om vi på forhånd ved en del, ved vi ikke alt. Derfor besluttede vi at lave en undersøgelse af, hvad danskerne egentlig synes om de nyhedsbreve, de modtager. Så i april i år sendte vi i samarbejde med Userneeds et spørgeskema afsted til 1041 nationalt repræsentativt udvalgte danskere. Det kom der en række interessante tal ud af, og hvad de fortalte os, kan du læse lige her.

Pointe nummer ét: 86 % af danskerne har oplevet problemer med at afmelde sig et nyhedsbrev.

Et skræmmende højt tal, der ikke alene får én til at tænke irritationsmoment, men som rent faktisk tenderer til brud på markedsføringsloven. Her hedder det nemlig, at tilbagekaldelsen af et samtykke til at modtage reklame med elektronisk post skal kunne ske let og gebyrfrit. Men det brud på loven er faktisk ikke den eneste grund til, at tallet er foruroligende. For mens virksomheder spammer danskerne med nyhedsbreve, så bruger de stadig en større og større del af marketingbudgettet på at stille den ene digitale platform efter den anden til rådighed i stræben efter at skabe communities, crowdsourcing og dialog. Det er en tilgang, der er lige så lidt logisk som at røve Peter for at betale Paul.

Pointe nummer to: 40 % af danskerne ønsker at modtage nyhedsbreve med ugentlig frekvens.

Et overraskende højt tal, men et tal der indirekte fortæller, at man både kan sende for ofte og for sjældent. Men eftersom 23 % gerne ser en månedlig frekvens, er det naturligt at antage at den rette dosering ligger et der imellem. Alt afhængig af indhold naturligvis. Hvis man spekulerer sig til grå hår i hovedbunden over den optimale ugedag og tidspunkt at sende nyhedsbreve ud på, ja så kommer man til at spekulere længe. Undersøgelsen viser nemlig at 60 % af danskerne er komplet ligeglade med hvilken dag og hvornår på dagen, de modtager nyhedsbreve. Det er med andre ord kun dine egne open rates og click rates, der kan give dig et fingerpeg om hvornår du skal trykke på aftrækkeren.

Pointe nummer tre: Kend din målgruppe.

Danskernes meninger er delte i øst og vest, når det handler om hvilke nyhedsbreve, de ser frem til at modtage. Top 25 over de mest imødesete nyhedsbreve byder således på topplaceringer til to så forskellige typer afsendere som Samvirke til Sweetdeal.dk. Mens førstnævnte kommunikerer blødt og bredt i alt fra redaktionelle artikler om sundhed til konkurrencer om loungestole, så indeholder sidstnævntes nyhedsbrev én til to daglige opdatering med dagens bedste tilbud i kort og klar marketingform. De to afsendere er dog fælles om én ting: De kender deres målgruppe, og de rammer den. De to nyhedsbreve er i deres kommunikationform vidt forskellige, men fælles for dem er, at de favner bredt i deres indhold. På den måde tilfredsstiller de hele målgruppens interessefelt.

I maj og juni 2015 afholder vi i samarbejde med MARKET Community tre morgen briefings, hvor vi fortæller mere om undersøgelsen. Hør mere om undersøgelsen og dens pointer.